Hvordan kan idrætsfællesskaber indvirke positivt på flygtninges trivsel?

Forskning i 10 danske kommuner skal kaste lys over emnet.

Hvordan kan idrætsfællesskaber indvirke positivt på flygtninges trivsel?

Forskning i 10 danske kommuner skal kaste lys over emnet.

Bedre fysisk, mental og social trivsel for børn og unge med flygtningebaggrund. Det er formålet med et projekt med deltagelse af forskere fra forskningsgruppen Sport and Social Issues på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Frivillige fra Dansk Flygtningehjælp vil bygge bro mellem flygtningefamilier og lokale fritidsfællesskaber og igangsætte aktiviteter med leg, glæde og bevægelse.

Forskerne vil følge projektet, bidrage til læring undervejs og forfatte den afsluttende evaluering af potentialerne og udfordringerne ved at fremme flygtninges deltagelse i fritidsaktiviteter og involvering i egen sundhedsfremme. Projektet foregår i 10 kommuner i Danmark fra 2021 til 2023.

Kontakt

Strategisk rådgiver Lone Bechmann, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, lbec@adm.aau.dk