Spring til indhold
Forside

Nyhed

Hvad gør en AAU-uddannelse særlig?

Lagt online: 10.09.2019

Problembaseret projektarbejde, forskningsbaseret undervisning, samarbejde og studerende i centrum for læring. Ny uddannelsesprofil på AAU stiller skarpt på, hvad der kendetegner AAU’s uddannelser og dimittender. Profilen skal bl.a. danne grundlaget for arbejdet med kvalitet i universitetets uddannelser.

Nyhed

Hvad gør en AAU-uddannelse særlig?

Lagt online: 10.09.2019

Problembaseret projektarbejde, forskningsbaseret undervisning, samarbejde og studerende i centrum for læring. Ny uddannelsesprofil på AAU stiller skarpt på, hvad der kendetegner AAU’s uddannelser og dimittender. Profilen skal bl.a. danne grundlaget for arbejdet med kvalitet i universitetets uddannelser.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation

Hvad kendetegner en uddannelse fra Aalborg Universitet? Og hvad er det særlige ved flere tusinde dimittender, der hvert år forlader AAU med et eksamensbevis i hånden? Sådan lyder nogle af de helt centrale spørgsmål, som Det Strategiske Uddannelsesråd (DSUR) siden januar har arbejdet med som et led i skabelsen af en såkaldt ”uddannelsesprofil” for AAU’s uddannelser.

Rammen for et nyt kvalitetssystem

- Uddannelsesprofilen er et 1,5 siders dokument, der illustrerer, hvilke kvaliteter der gennemsyrer AAU’s uddannelser og kendetegner netop vores dimittender. Det er en form for fælles referencerammer (som PBL-principperne), der fremhæver vores særkender. Samtidig danner uddannelsesprofilen afsæt for udarbejdelsen af en ny kvalitetspolitik og et nyt kvalitetssystem – og bliver derigennem også en del af det, vi måler kvaliteten af vores uddannelser op imod, fortæller prorektor Inger Askehave, der er formand for DSUR.

Uddannelsesprofilen er udarbejdet på baggrund af eksisterende materialer om AAU’s uddannelser, herunder PBL-principperne, PBL-kompetencefelter, AAU’s strategi og vedtagne politikker. Mange har på tværs af AAU bidraget med input til profilen gennem høringsfasen.

- Vi er ikke startet fra bunden, men har selvfølgelig taget udgangspunkt i de kvaliteter og særkender, der allerede definerer AAU’s uddannelser og kogt det sammen til én samlet fortælling på halvanden side, siger Inger Askehave.

Uddannelsesprofilen fremhæver følgende fire kvaliteter ved AAU’s uddannelser:

  • Problembaseret projektarbejde
  • Forskningsbaseret undervisning
  • Samarbejde
  • Studerende i centrum for læring

Samtidig fremhæver uddannelsesprofilen følgende fire kvaliteter, der kendetegner AAU’s dimittender:

  • Kan arbejde problembaseret
  • Er fagligt stærke
  • Kan samarbejde
  • Kan arbejde tværfagligt

Uddannelsesprofilen uddyber de enkelte kvaliteter. Læs den fulde profil her. 

Rådet for Kvalitetssikring og -Udvikling tager nu hul på næste etape i arbejdet med kvalitet i universitetets uddannelser. Med udgangspunkt i uddannelsesprofilen skal en tværgående arbejdsgruppe udvikle en ny kvalitetspolitik, der bl.a. beskriver de kvalitetsområder, der fremover skal være styrende for universitetets arbejde med kvalitet i uddannelserne.

- Det er min forhåbning, at uddannelsesprofilen vil medvirke til, at vores nye kvalitetssystem i højere grad måler på det, vi på AAU mener giver kvalitet i en uddannelse, siger Inger Askehave.