Gør fremtidens teknologi til forretning

AAU Business School uddanner kandidater i at gøre teknologiske nyskabelser til en forretning. Et eksempel er firmaet Sensade, som hjælper kommuner og private med at udnytte deres parkeringspladser optimalt.

Gør fremtidens teknologi til forretning

Aalborg Universitets nye business school har som et af sine primære mål at bygge bro mellem det kommercielle og de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser. Netop denne kombination har ifølge professor i forretningsmodeller og leder af AAU Business School, Christian Nielsen, afgørende betydning.

- Som den eneste business school i Danmark fokuserer vi skarpt på at kombinere teknologi og forretning i vores uddannelses- og forskningsaktiviteter, fordi denne kombination er afgørende for, hvordan vi meningsfuldt udvikler fremtidens samfund. Det er vigtigt at arbejde på tværs af traditionelle faggrænser for at skabe de bedste løsninger, fortæller Christian Nielsen.

Løsning af konkrete problemer

Som resten af Aalborg Universitet uddanner AAU Business School studerende, der er trænede i at håndtere og løse virkelige problemer i det omgivende samfund. Og løsning af helt konkrete problemer uden for universitetets mure var netop målet, da de tidligere AAU-studerende Kenny Lafon, Thomas Olsen og Jens Korshøj startede Sensade ApS. Firmaet hjælper kommuner og private aktører med at udnytte deres parkeringspladser optimalt.

- Rent teknisk fungerer det kort fortalt på den måde, at vi forbinder parkeringspladser til internettet ved hjælp af små trådløse sensorer, som giver en indikation af, om pladsen er ledig eller optaget. Vi bruger dataene til at skabe en oversigt over, hvordan parkeringspladserne bruges, og til at træffe de rigtige beslutninger vedrørende bl.a. trafik- og byplanlægning. Derudover kan vi hjælpe bilister med at finde ledige p- pladser, fortæller Kenny Lafon, medstifter af Sensade.

Unikt uddannelsesmiljø for iværksættere

Kenny Lafon og Thomas Olsen var begge i gang med en ingeniøruddannelse, men tog som led i deres uddannelse iværksætterkurset New Venture Creation (NVC) på det daværende Institut for Økonomi og Ledelse, som i dag er AAU Business School. Her mødte de Jens Korshøj, som studerede international erhvervsøkonomi, og det satte for alvor skub i tingene.

- Den tid, som vi fik lov til at bruge på at arbejde på vores idé gennem NVC og semesterprojekter, er en af hovedårsagerne til, hvad vi har opnået. Hands-on-tilgangen på NVC-kurset har været fantastisk til, inden for et semester, at teste de vigtigste komponenter i vores forretningsidé, forklarer Kenny Lafon.

Værdi for samfundet

Sensade er et eksempel på den skabelse af værdi i samfundet, som ifølge Christian Nielsen er en central del af selve AAU Business Schools eksistensberettigelse.

- Grundlæggende er vi til for at skabe værdi for samfundet og de virksomheder og organisationer, som er dets motor. Hvordan sikrer vi så, at det sker? Her er svaret problembaseret læring, dvs. at vores undervisning og forskning altid tager afsæt i virkeligheden og dens problemstillinger. Vores studerende er en gevinst for erhvervslivet, fordi de netop formår at kombinere teori og praksis, fortæller Christian Nielsen.

Fakta: Sensade

Op imod 30 % af trafikken i større byer udgøres af bilister, der cirkulerer for at finde en parkeringsmulighed. Sensade leverer data, som giver en unik indsigt i ledige parkeringspladser. Dataoverblikket optimerer kommuners trafik- og byplanlægning, hvilket forbedrer parkeringssituationen i byerne, og henviser bilister til ledige parkeringspladser. Løsningen sparer bilisten tid, reducerer trængsel og nedbringer CO2-udledning.

Kontakt
Institutleder Christian Nielsen, AAU Business School, tlf. 9940 2702, email: chn@business.aau.dk