Nyhed
Fravær: Fra skoleparate børn til børneparate skoler
Lagt online: 20.06.2025

Nyhed
Fravær: Fra skoleparate børn til børneparate skoler
Lagt online: 20.06.2025

Fravær: Fra skoleparate børn til børneparate skoler
Nyhed
Lagt online: 20.06.2025
Nyhed
Lagt online: 20.06.2025
Af Nelly Sander, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Colourbox
”Vi lever i et samfund, der fokuserer meget på at gøre børn skoleparate. Måske skulle vi – lidt poppet sagt – i stedet fokusere på at gøre skolen børneparat,” siger Wilma Walther-Hansen, der i forbindelse med sin ph.d.-afhandling på Aalborg Universitet blandt andet har interviewet en række unge, der har erfaringer med skolefravær.
De unge fortæller om oplevelsen af at være overset, misforstået – og i nogle tilfælde føle sig direkte glemt. Det er ikke nødvendigvis manglende motivation eller evner, der holder dem hjemme, men ofte følelsen af ikke at passe ind. Og så er skolefravær forbundet med stærke følelser og modstridende reaktioner, som gør det svært for alle omkring eleven at løse problemet.
Wilma Walther-Hansen peger på, at problemer med manglende deltagelse og manglende følelse af at høre til ofte opstår, længe før børnene helt stopper med at komme i skole.
“Fravær bliver hurtigt forstået som noget klinisk eller individuelt – som noget der ’skal fikses’ i barnet. Men aktører omkring barnet kan med fordel tænke mere pædagogisk og kollektivt i sager om skolefravær. Hvordan kan vi skabe læringsmiljøer, hvor alle børn har en reel mulighed for at opleve tilhør?” spørger hun.
Et centralt begreb i hendes forskning er såkaldte resonante læringsmiljøer – altså miljøer, der vækker genklang mellem elever, lærere, og pædagoger – hvor børn bliver mødt, som de er, og ikke som de burde være, og hvor intentionen er, at børn og voksne indlader sig på relationen.
Resonante læringsmiljøer handler bl.a. om:
“Jeg tror at vi har brug for mere kreativitet, leg og bevægelse. Mere plads til det ukontrollerbare og det samhørighedsskabende. Og lidt mindre fokus på synlige læringsmål og instrumentelle undervisningsmetoder,” forklarer hun.
Et problem er, at lærerne ofte bliver afkoblet for tidligt, når et barn begynder at udeblive fra skolen.
“Lærerne og pædagogerne har et særligt kendskab til eleverne, og de har mulighed for at gribe ind langt tidligere, hvis de får rum og tid til det. Nogle lærere kan opleve sig placeret som tilskuere, når skolefraværssager bliver sendt videre til andre instanser,” siger hun.
Her efterlyser forskeren en mere undrende og nysgerrig tilgang, hvor lærere, pædagoger og ledelse arbejder tættere sammen om at forstå det unikke tilfælde af skolefravær – og hvor barnets stemme også får en mere markant plads. Denne ændring i praksis kræver dog en politisk velvillighed til at styrke skoleprofessionelles vilkår og handlemuligheder for at udøve den pædagogiske dømmekraft, som skolefraværsproblematikker kalder på.
Wilma Walther-Hansen slår fast, at hendes forskning ikke handler om at give fastlåste forklaringer. Men hun håber at bidrage til en samtale om, hvordan politikere, skoleprofessionelle og elever sammen gentænker normalitetsidealer, deltagelsesmuligheder og trivsel i skolen.
“Hvis vi som samfund insisterer på, at børn skal tilpasse sig en skole, der ikke er gearet til deres behov og værdier, risikerer vi at miste flere og flere. Alle, der arbejder med skolefravær, skal turde spørge sig selv og hinanden: Hvad er det egentlig, børnene forsøger at fortælle os med deres fravær?”
Lyt aktivt til elevernes perspektiver
Skab tid og rum i hverdagen til at inddrage elevernes oplevelser, stemmer og ideer i undervisningen og den pædagogiske praksis. Når elever føler sig set, hørt og forstået, styrkes deres tilhør til skolen.
Se hele eleven
Arbejd med æstetiske, legende og sanselige udtryksformer, der gør det muligt for eleverne at blive set i deres fulde mangfoldighed. Brug kreative og kropslige aktiviteter som en måde at styrke relationen og opmærksomheden på det enkelte barns deltagelsesmuligheder.
Tag ansvar for at skabe inkluderende fællesskaber
Undersøg aktivt de sociale dynamikker i klasserne. Arbejd systematisk med at fremme inkluderende fællesskaber gennem leg, bevægelse og samarbejdsøvelser, så færre elever falder udenfor – både fagligt eller socialt.
Dyrk håb og værdier i skolens praksis
Tænk håb som en del af den pædagogiske tilgang: Hvad tror vi på om vores elever? Hvilke muligheder ser vi i dem? Vær bevidst om de værdier og fortællinger, der præger jeres praksis – og sørg for, at de bygger på tillid og muligheder frem for begrænsninger og bekymringer.
Vær modigt nysgerrige og udfordr vanetænkningen
Lad ikke skolen styres af standardiserede skemaer og didaktiske rutiner. Vær kritisk reflekterende over, hvordan normer og strukturer påvirker elevernes deltagelsesmuligheder – og vær åbne for at stille spørgsmål som: Hvad hvis vi gjorde det anderledes?
Mere viden
Afhandlingen omfatter tre delstudier:
Delstudie 1 består af ni kvalitative semistrukturerede interviews med unge, som alle har erfaringer med skolefravær og som, på tidspunktet for interviewet, alle var indskrevet på specialiserede skoletilbud.
Delstudie 2 er et empirisk feltstudie på to folkeskoler, i hvilket der er udført deltagende observationer samt kvalitative semistrukturerede interviews i to forskellige mellemtrins-klasser. Desuden er der foretaget interviews med de primære lærere i de to klasser samt de to skoleledere.
Delstudie 3 følger op på delstudie 1, idet denne del er et casestudie med en af de ni unge fra første interviewrunde. Pigen ”Esther” er fulgt gennem 2 ½ år og der er udført to interviews og tre uformelle samtaler samt været løbende kontakt med hendes to kontaktpersoner.
Wilma Walther-Hansens ph.d.-afhandling samt flere videnskabelige artikler kan findes i UCN's forskningsportal