Forskere udvikler metoder til at støtte unge studerende med psykosociale problemer

I de vestlige lande er der de seneste år sket en stigning i antallet af unge, der oplever mentale sundhedsproblemer som fx stress, angst og depression. Dette medfører bl.a., at uddannelsesrådgivninger og vejledninger oplever et øget pres på deres tilbud

I et forskningsprojekt med titlen ”Studieliv og psykosociale problemer. Unges identitetsprocesser og fællesskaber i videregående uddannelser” undersøger lektorerne Lone Krogh Kjær-Rasmussen og Annie Aarup Jensen sammen med to kollegaer fra Roskilde Universitet, hvordan vi som samfund kan forstå og understøtte unge med psykiske vanskeligheder og samtidig forholde os til dem som aktive og ressourcestærke deltagere – herunder som studerende. Samtidig vil de i samarbejde med uddannelsesrådgivninger og -vejledninger udvikle metoder til støtte og forebyggelse i forhold til studerende med psykosociale udfordringer.

- At flere unge får mentale sundhedsproblemer kan ses som et symptom på en generelt presset studie- og livssituation, som nogle unge har særligt vanskeligt ved at håndtere. Sygemeldinger og frafald kan i den forbindelse have store personlige omkostninger for de studerende og kan samtidig være en alvorlig samfundsøkonomisk udfordring, forklarer Lone Krogh Kjær-Rasmussen og Annie Aarup Jensen.

Forskningsprojektet er støttet med 5,1 mio. kr. af Velux Fonden.

Læs mere om Studieliv og psykosociale problemer. Unges identitetsprocesser og fællesskaber i videregående uddannelser.

Lektor Lone Krogh Kjær-Rasmussen, Institut for Kultur og Læring
Lektor Annie Aarup Jensen, Institut for Kultur og Læring