Nyhed
Forsker: Bonusklubber og nye regnemodeller kan medvirke til at redde den kollektive trafik
Lagt online: 01.07.2025

Nyhed
Forsker: Bonusklubber og nye regnemodeller kan medvirke til at redde den kollektive trafik
Lagt online: 01.07.2025

Forsker: Bonusklubber og nye regnemodeller kan medvirke til at redde den kollektive trafik
Nyhed
Lagt online: 01.07.2025
Nyhed
Lagt online: 01.07.2025
Af Anette Marcher, AAU Kommunikation
På dagen hvor 17-årige får lov til at køre bil alene, opfordrer lektor i transport og grøn omstilling Laura Bang Lindegaard til at styrke den kollektive transport ved bl.a. at ændre de samfundsøkonomiske regnemodeller og indføre utraditionelle tiltag som bonusklubber.
Lovændringen, der giver 17-årige lov til at køre bil alene er indført, fordi den kollektive transport uden for de store byer er så ringe, at det er svært for de unge at komme frem og tilbage til arbejde eller uddannelse uden en bil. Vejdirektoratet har vurderet, at det vil medføre yderligere fire trafikdræbte og 33 alvorligt tilskadekomne om året.
I en kronik i dagbladet Information medgiver Laura Bang Lindegaard, at bus- og togforbindelser uden for de store byer er blevet både færre og dyrere. Men fremfor at ændre loven på en måde som potentielt kan koste menneskeliv, peger hun på nye måder at se og tænke kollektiv trafik på, som kan bidrage til at løse udfordringerne. F.eks. når det gælder de regnemodeller, der afgør, hvornår en buslinje eller togforbindelse er rentabel.
”Kvaliteten af den kollektive trafik har betydning flere andre steder på de offentlige budgetter”, skriver Laura Bang Lindegaard i Information.
Hun peger f.eks. på de omkostninger, der opstår, når pårørende må bruge ferie- og fridage på at køre ældre eller handicappede omkring, fordi der ikke er alternativer. Regnemodellerne bør også medtage omkostninger ved fremskrevne scenarier med flere biler og deraf mere asfalt og dårligere levevilkår – især for dem, der stadig ikke kan eller har råd til at køre bil.
Som initiativ, der kan få flere til at lade bilen stå og tage bus eller tog i stedet, foreslår Laura Bang Lindegaard nye fortællinger og bonusklubber i lighed med flyselskabernes frequent flyer-ordninger.
”Jeg medgiver gerne, at ideen er utraditionel. I hvert fald i den samfundslogik og den fortælling, som i dag omgiver den kollektive trafik. Men det er netop det, vi er nødt til at ændre. Hvis vi skal undgå flere lovændringer, der sætter menneskeliv i fare, fordi der ikke er busruter og togforbindelser nok uden for de store byer”, skriver Laura Bang Lindegaard i Information.
Læs hele kronikken her.