AAU er Europas bedste ingeniøruniversitet

Lagt online: 01.11.2022

Aalborg Universitet er for sjette år i træk det bedste ingeniøruniversitet i Europa. Det fremgår af den prestigefyldte rangliste 'Best Global Universities', hvor AAU fortsat er placeret som nummer et i Europa og 11 i verden indenfor ingeniørvidenskab.

Af Troels Gubi, Aalborg Universitetsbibliotek. Foto: William Brændstrup

Aalborg Universitet (AAU) fastholder for sjette år i træk placeringen som Europas bedste. Det fastslår ranglisten 'Best Global Universities', som U.S. News & World Report for nylig har offentliggjort.

Ranglisten er baseret på 12 indikatorer, der måler universiteternes akademiske forskningsresultater, internationalt samarbejde samt deres globale og regionale omdømme. På disse indikatorer har AAU for sjette år i træk præsteret at være blandt den absolutte verdenselite indenfor ingeniørvidenskaben.

Placeringen vidner om universitetets højt kvalificerede internationale forskningsmiljøer, stærke samarbejdspartnere og den unikke undervisningsmodel, der tager udgangspunkt i løsningen af virkelige problemer.

- Studerende og forskere på AAU arbejder hver eneste dag på at bidrage med forskning, der kan være med til at løse de store globale udfordringer. Det kan vi alle sammen være stolte af, for resultaterne giver genklang ude i verden. For sjette år i træk kan vi se, at AAU’s forskningsmiljø er blandt ingeniørvidenskabens verdenselite, siger rektor Per Michael Johansen.

Udover topplaceringen i Europa indtager AAU en fornem placering på verdensplan, hvor universitetet ligger nummer 11 på området. Derudover markerer AAU sig for fjerde år i træk blandt verdenseliten på fagområdet 'Electrical and Electronic Engineering', hvor universitetet ligeledes er rangeret som det bedste universitet i Europa og nummer 5 i verden.

Ranglisten 'Best Global Universities' rangerer derudover universiteterne som helhed. Her er AAU rangeret som nummer 267 i verden ud af i alt 2.000 universiteter.

Fakta:

Ingeniørvidenskab er repræsenteret på tre af AAU’s fem fakulteter: Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Ranglisten 'Best Global Universities' er den ældste internationale rangliste over universiteter og en af de mest anerkendte.

Du kan læse mere om AAU’s placeringer på de forskellige internationale ranglister her