Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Et entreprenant eksperiment med SSH- og STEM-integration

Lagt online: 25.04.2023

Giver fælles begreber og praktiske øvelser om entreprenørskab et bedre udgangspunkt for at integrere SSH- og STEM-kompetencer i løsninger til den grønne omstilling? Det spørgsmål besvares, når 60 studerende fra AAU, UCN og Martec den 26. april forener deres viden til Green Innovation Workshop på AAU INNOVATE.

Nyhed

Et entreprenant eksperiment med SSH- og STEM-integration

Lagt online: 25.04.2023

Giver fælles begreber og praktiske øvelser om entreprenørskab et bedre udgangspunkt for at integrere SSH- og STEM-kompetencer i løsninger til den grønne omstilling? Det spørgsmål besvares, når 60 studerende fra AAU, UCN og Martec den 26. april forener deres viden til Green Innovation Workshop på AAU INNOVATE.

Tekst: Mona Bjørn, AAU Innovation. Foto: Kasper Munk

Giver fælles begreber og praktiske øvelser om entreprenørskab et bedre udgangspunkt for at integrere SSH- og STEM-kompetencer i løsninger til den grønne omstilling? Det spørgsmål besvares, når AAU-studerende fra fire meget forskellige AAU-uddannelser forener deres viden på Green Innovation Workshop. Her skal de i en faciliteret innovationsproces, i tværfaglige grupper, generere nye indsigter på baggrund af en case stillet af rådgivningsvirksomheden COWI.

På workshoppen forventes der 60 deltagende studerende, der repræsenterer forskellige uddannelser, uddannelsesinstitutioner og videnskabsområder. Udover at danne ramme for tværfaglig innovation, har workshoppen det pædagogiske sigte at teste modeller for SSH/STEM-integration i praksis. Studerende fra to uddannelser på det Samfundsvidenskabelige og Humanistiske Fakultet støder i denne workshop til studerende fra uddannelser på AAU Energy og Institut for Planlægning og fra energiuddannelser på University College Nordjylland og Martec.

Det tværfaglige underviserteam bag workshoppen vil undersøge om forudgående, integreret entreprenørskabsundervisning skaber et bedre fælles udgangspunkt for de studerende, som mødes på workshoppen. Underviserne har trukket på innovationskonsulenter i AAU Studenterentreprenørskab i form af sparring, undervisning og facilitering i forbindelse med de forberedende forløb.

- I praksis er integration af SSH- og STEM-kompetencer lettere sagt end gjort. Udfordringerne bunder ofte i de meget forskellige metodetilgange og videnskabsteorier. Ved at forberede de studerende med et fælles, praktisk kendskab til entreprenørskabsmetoder og værktøjer, håber vi, at de studerende oplever, at de kan og tør sætte deres faglighed fri, uanset hvilket akademisk felt, de kommer fra. Og med mere helstøbte løsninger som resultat, siger Jesper Vestergaard, innovationskonsulent i AAU Studenterentreprenørskab ved AAU Innovation.

Ved at forberede de studerende med et fælles, praktisk kendskab til entreprenørskabsmetoder og værktøjer, håber vi, at de studerende oplever, at de kan og tør sætte deres faglighed fri, uanset hvilket akademisk felt, de kommer fra.

Jesper Vestergaard, innovationskonsulent i AAU Studenterentreprenørskab.

Skræddersyet entreprenørskabsundervisning

Casen, som de studerende har arbejdet med i deres forberedelser, og som de skal arbejde videre med på workshoppen, omhandler etableringen af et Power-to-X-anlæg i Nordjylland, som skal bidrage til den grønne omstilling af energisektoren via produktion af bæredygtige brændstoffer.

- Casen illustrerer de mange forhold, der spiller sammen, når teknologi skal udvikles, samt hvor afhængig teknologiens ibrugtagning er af samspillet mellem teknologi, mennesker og miljø. Det kalder både på de studerendes analytiske evner og på deres forestillingsevner, siger Birthe Lund, lektor på Institut for Kultur og Læring, som er en del af det tværfaglige underviserteam, der har designet undervisningsforløbet.

Den forberedende entreprenørskabsundervisning er nøje tilpasset uddannelserne med hensyn til fokus og varighed. For eksempel har studerende på 2. semester Energi og 4. semester Ingeniørvidenskab afprøvet en enkel og illustrativ entreprenant proces, der bygger på Design Thinking. På 8. semester på Læring og Forandringsprocesser har de studerende øvet sig på casen igennem metoden Fremtidsværksted og har udarbejdet designs for forandringsprocesser, der tager højde for casens klimamæssige udfordringer og for aktiv inddragelse af borgere.

Som en del af undervisningsdesignet får de deltagende studerende efter workshoppen mulighed for at reflektere over deres læring. Sammen med underviserteamet foretager forskere fra Institute for Advanced Study in PBL (IAS PBL) på Aalborg Universitet opfølgende evalueringer omkring, hvordan de studerende oplevede forløbet i sin helhed, og hvilket udbytte de fik af det. Det sker blandt andet gennem spørgeskemaer og fokusgruppeinterviews. På baggrund af de indsamlede data fra studerende og andre involverede udvikler det tværfaglige underviserteam en revideret pædagogisk model, som et forslag til, hvordan entreprenørskabsmetoder kan fordre integrationen af SSH og STEM kompetencer i praksis.

Det var superfedt at snakke med andre, der kan give nye perspektiver. Vi tænker på tingene på forskellige måder, og nogle går ind i meget tekniske løsninger, mens andre ser på det på en mere overordnet måde.

Jonas, AAU-studerende og deltager i Green Innovation Workshop

Fakta om de deltagende AAU-uddannelser

Fire AAU-uddannelser har som optakt til deltagelse i Green Innovation Workshop integreret entreprenørskab i undervisningen i forårssemesteret 2023:

  • Læring og Forandringsprocesser: Med fokus på design af læring og entreprenante kompetencer
  • Sprog og International Virksomhedskommunikation: Med fokus på policy og kommunikation relateret til casen og løbende perspektivering til entreprenante kompetencer under hele kurset
  • Sustainable Energy Engineering: Med fokus på entreprenant mindset og -kompetencer
  • Energiteknik og Ingeniørvidenskab: Med fokus på entreprenante kompetencer og Design Thinking-workshop 

Kontakt Jesper Vestergaard, jv@adm.aau.dk, AAU Studenterentreprenørskab, AAU Innovation, for mere information om den pædagogiske model bag SSH/STEM Green Innovation Workshop.

Fakta om Green Innovation Workshop

Workshoppen finder sted på AAU INNOVATE d. 26. april fra kl. 9.00 - 17.00. 60 studerende fra AAU, UCN og Martec deltager. Innovationsprocessen er inspireret af Design Thinking og foregår i blandede grupper, som faciliteres af guider fra de tre uddannelsesinstitutioner. Under hele workshoppen deltager også fem faglige eksperter fra COWI, som har stillet den case, som de studerende skal arbejde med.

Green Innovation Workshops er en række tværfaglige innovationsaktiviteter for studerende under CO2Vision fyrtårnsprojektet, hvori Aalborg Universitet er partner. Målet med aktiviteterne er, at de deltagende studerende opdager, at de med deres faglige kompetencer kan bidrage til værdiskabende løsninger på fremtidens samfundsudfordringer, samt at de, med entreprenante metoder og tilgange, får prøvet at samarbejde tværfagligt om at løse dem.

”Det var superfedt at snakke med andre, der kan give nye perspektiver. Vi tænker på tingene på forskellige måder, og nogle går ind i meget tekniske løsninger, mens andre ser på det på en mere overordnet måde. Og hvis man kan koge det sammen i en samlet løsning, så er det ret fedt. Og det lykkedes vi godt med, og vi fik nogle gode betragtninger fra alle med”, udtaler Jonas, AAU-studerende og deltager i Green Innovation Workshop. 

Fakta CO2Vision

CO2Vision har muliggjort udviklingen af undervisningsforløbet og udarbejdelsen af en case, som netop løses med SSH/STEM-integration i praksis både på uddannelsesinstitutionerne og i industrien. Co2Vision er støttet af EU og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Co2Vision er støttet af EU og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.