Den grønne omstilling er afhængig af styring af smart energy-data

Lagt online: 01.12.2022

Store dele af samfundet gennemgår i øjeblikket en omfattende digitalisering, men et af de steder, hvor digitaliseringen endnu ikke har gjort det helt store indtog, er i vores huse og bygninger, særligt dem af ældre dato.
Forskere fra Institut for Datalogi arbejder i en række projekter sammen med virksomheder og kolleger fra andre europæiske lande om at udvikle nye teknologier og standarder, der i stigende grad vil gøre eksisterende bygninger “energismarte”.

Den grønne omstilling er afhængig af styring af smart energy-data

Lagt online: 01.12.2022

Derudover arbejder forskerne med koncepter og løsninger, der gør det muligt for private forbrugere og virksomheder at forbruge energi mere fleksibelt med henblik på en reduktion af det samlede energiforbrug og en mere effektiv udnyttelse af vedvarende energikilder.

De arbejder hovedsageligt med koncepter og løsninger, som skal gøre det muligt for forbrugere og virksomheder at bruge energi mere fleksibelt. Derved bliver det muligt i højere grad at udnytte vedvarende energi og dermed spare store CO2-udledninger.

Som eksempler på de mange aktiviteter i projekterne kan nævnes:

• En fælles platform og et fælles “sprog” for data, der sikrer, at de mange forskellige apparater og sensorer i vores huse kan styres og spille sammen på en intelligent måde (domOS).
  • Danmarks første datasø med energidata, der understøtter en mere effektiv udnyttelse af fleksibiliteten i energisystemet (FED).
  • En platform til handel med fleksibilitet i de eksisterende og nye markeder (FEVER).
  • En åben standard for fleksibilitet (FlexOffers), der sikrer et bedre match mellem forbrug og produktion af vedvarende energi (GOFLEX, FEVER, FED, domOS).
  • Et nyt nationalt samarbejde mellem tekniske universiteter og virksomheder omkring digital energi (Digital Energy Hub).