Bedre adgang til hjælp for børn og unge med psykiatriske lidelser

Vigtig viden om barriererne skal forbedre den fremtidige praksis

Bedre adgang til hjælp for børn og unge med psykiatriske lidelser

Vigtig viden om barriererne skal forbedre den fremtidige praksis

Mange børn og unge med skadelige psykiatriske lidelser kommer slet ikke i kontakt med psykiatrien. Som et led i at forbedre den situation er det vigtigt at få mere viden om, hvilke barrierer der står i vejen for denne kontakt. I et observationsstudie på tværs af sektorer har psykiatri-forskere fra AAU interviewet 244 forældre til børn og unge om disse barrierer. Forskningsgruppen fandt frem til disse indsigter: Den mest almindelige barriere var mangel på information om, hvor man kunne søge hjælp (60,3 %). 59,8 % havde den opfattelse, at de professionelle på området ikke lyttede til dem, og 53,7 % at de professionelle ikke ville henvise til et udredningsforløb. Mangel på viden og information, stigmatisering og utilgængelig hjælp var udbredte temaer på tværs af problemfeltet; vigtigt viden at have, hvis den fremtidige praksis på området skal forbedres.

Link til projektet

Mere information

Marlene Briciet Lauritsen, klinisk professor, Klinisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, m_lauritsen@dcm.aau.dk