Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Årets Underviser til Learning Day: Undervisningsudvikling tager altså tid!

Lagt online: 17.05.2023

AAU’s undervisere var den 12. maj samlet til AAU Learning Day, der bød på workshops, dialogcaféer og oplæg. I år gjorde særligt talen fra Årets Underviser, lektor Jes Lynning Harfeld, indtryk på deltagerne. Han mener, at undervisningen bliver behandlet som en sekundær opgave og argumenterede for, at vi radikalt bør gentænke den måde, universitetet tænker om og behandler undervisningsopgaven på.

Nyhed

Årets Underviser til Learning Day: Undervisningsudvikling tager altså tid!

Lagt online: 17.05.2023

AAU’s undervisere var den 12. maj samlet til AAU Learning Day, der bød på workshops, dialogcaféer og oplæg. I år gjorde særligt talen fra Årets Underviser, lektor Jes Lynning Harfeld, indtryk på deltagerne. Han mener, at undervisningen bliver behandlet som en sekundær opgave og argumenterede for, at vi radikalt bør gentænke den måde, universitetet tænker om og behandler undervisningsopgaven på.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation

- Tiden har vist, at PBL ikke bare er et buzzword. Uddannelsesinstitutioner besøger Aalborg Universitet for at lære at implementere en form for PBL. Vi kan dele med dem, hvordan man kan fremme uddannelse med PBL. Men vi skal også fremme os selv. Det er grunden til, at temaet for dette års Learning Day er: PBL Next Practice.

Sådan lød det fra AAU’s prorektor, Anne Marie Kanstrup, da hun den 12. maj bød velkommen til dette års AAU Learning Day, som bød på workshops, dialogcaféer og oplæg på campus i både Aalborg og København.  

- Learning Day giver os en chance for at inspirere og blive inspireret af hinanden. Ved at dele vores tanker, erfaringer, viden og ’best practice’ vil vi være i stand til at styrke og forbedre vores brug af PBL, sagde prorektor og slog fast, at AAU konstant skal udvikle og forfine sin PBL-model for at fastholde førerpositionen på området.

Digitalt understøttet PBL på dagsordenen

Et nyt fyrtårn i udviklingen af AAU’s PBL-praksis er AAU’s Institute for Advanced Study in PBL (IAS PBL), som blev etableret i januar 2022. En tværvidenskabelig forskningsenhed, som allerede har samlet mange af AAU’s stærke kræfter inden for PBL. Lederen af IAS PBL, professor Thomas Ryberg, holdt et oplæg om PBL Next Practice, og han præsenterede også AAU’s nye fælles principper for digitalt understøttet PBL.

- Principperne er ikke en erstatning for vores eksisterende PBL-principper. De er mere tænkt som en måde at udfordre og udvide vores eksisterende principper på. De kan forhåbentlig inspirere og åbne nye muligheder for PBL next practice. Sidst men ikke mindst indeholder de en værdibaseret tilgang til digitale teknologier og digitalisering af uddannelse, forklarede Thomas Ryberg.

Adjunkt fik pris for at inddrage studerende i forskningsprojekt

For andet år i træk blev AAU Pedagogy Prize uddelt på AAU Learning Day. Prisen gik i år til adjunkt Yan Zhao fra Institut for Datalogi. Som begrundelse nævnte prorektor, at Yan Zhao som en del af sine studerendes semesterprojekt havde inddraget dem i et forskningsprojekt på instituttet. Et initiativ, der havde styrket de studerendes motivation og læring.

Lektor Marie Jull Sørensen og adjunkt Tanja Kammersgaard Christensen fra Juridisk Institut var blandt de omkring 250 undervisere, der deltog i arrangementet. De havde begge meldt sig til for at få ny inspiration til undervisningen.

- Jeg deltog i workshoppen PlayLab1, hvor vi lærte om entreprenørskab i undervisningen og lavede en øvelse om design thinking. Det var virkelig interessant og gav mig en idé til et nyt kursusfag, som jeg vil arbejde videre med. Jeg har på grund af Læringens Dag fået kendskab til AAU Innovation og ved, hvem jeg skal kontakte for hjælp til at designe et kursusfag med fokus på entreprenørskab i undervisningen, fortæller Tanja Kammersgaard.

Modigt indlæg fra Årets Underviser

Det indslag fra dagen, der gjorde det største indtryk på de to undervisere, var talen fra Årets Underviser 2023 – lektor Jes Lynning Harfeld – som de begge synes var modig og ærlig.

- Han turde sætte fokus på det paradoks, der er mellem den tid, vi lægger i undervisning og den vægt, det har for vores karriere. Det er jo noget, som vi alle taler om, og derfor var det fint, at Årets Underviser så eksplicit gav en opfordring til dem med indflydelse om at gøre deres for at udbedre det. Som han sagde, så tager det tid at udvikle god undervisning, siger Marie Jull Sørensen.

I sin tale argumenterede Jes Lynning Harfeld for, at undervisningen på AAU ikke bliver tillagt den betydning og værdi, som den bør og fortjener. Hvis man vil skabe bedre undervisning, bør det – ifølge Jes Lynning Harfeld – i første omgang ikke handle om nye undervisningsmetoder, tips og tricks til læring og pædagogiske overvejelser om digitale medier:

- Vi bør i første række gentænke den måde, som universitetet tænker om, anskuer og behandler – og giver incitamenter til – undervisningen og undervisere. På den måde får vi bedre vilkår for underviserne – og måske kan vi i højere grad holde på de gode undervisere, som vi allerede har, lød det fra Jes Lynning Harfeld, der tilføjede:

- Dét er mit råd til jer alle – og særligt til dem af jer, der er ledere. Dem af jer, der har magt. Kan vi ikke både tænke: Ja, forskning er vores vigtigste opgave. Det er det særegne hos os. Undervisningen – om end vigtig – er sekundær. Men måske kan den ikke være helt SÅ sekundær?

Læs Jes Lynning Harfelds tale her

Album med flere billeder fra dagen følger snarest