Årets underviser på SUND

Lagt online: 27.01.2023

Det blev adjunkt Ludvig Johan Torp Rasmussen, der i år løb med titlen som Årets Underviser på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Årets underviser på SUND

Lagt online: 27.01.2023

Publiceret af: Strategisk rådgiver Lone Bechmann, SUND Dekansekretariat

Det vækker langt fra mindelser om traditionelle forelæsninger, når man hører de studerende fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet begejstret fortælle om årets underviser, adjunkt Ludvig Johan Torp Rasmussen fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi. Kreativt, varierende, spændende, underholdende, alternativt og spontant er alle adjektiver, der er hentet direkte fra de meget flotte udtalelser fra de studerende om Ludvigs undervisning på idrætsstudiet.

I deres indstilling fremhæver de studerende blandt andet et frivilligt tilbud for de idrætsstuderende, hvor Ludvig Johan Torp Rasmussen har introduceret innovative design-workshops i samarbejde med start-ups, virksomheder og offentlige institutioner inden for idræts- og sundhedssektoren – og det har givet de studerende stor indsigt i de problemstillinger, der arbejdes med uden for universitetets vægge.

- I de seneste år har jeg fokuseret meget på at gå væk fra det undervisercentrerede biograf-format i forelæsningerne og i stedet benytte mig af en serie af forskellige gruppebaserede og studenterdrevne undervisningsaktiviteter, som skaber et aktivt, dynamisk og trygt miljø, hvor de studerende har lyst til at engagere sig og ikke er bange for at lave fejl, fortæller Ludvig Johan Torp Rasmussen.

- Jeg er meget glad for, at de studerende sætter pris på mine anstrengelser, og at de kan lide at blive udfordret med alle mulige forskellige mere eller mindre utraditionelle læringsaktiviteter.

- Jeg skylder en stor tak til mine kolleger fra idrætsstudiet, som jeg bruger meget tid på at udvikle undervisning sammen med, og i det hele taget diskutere hvad der karakteriserer god undervisning. Dette er også et område, jeg er begyndt at invitere de studerende med ind i, så de forstår, hvorfor de ikke bare kan forvente, at en forelæsning handler om at lytte til mig i halvanden time. Sammen med mine kolleger gør jeg meget ud af at skabe en profil, som gør dem til attraktive kandidater for idræts- og sundhedssektoren. Og det kræver en stor grad af studenterinvolvering og -aktivering i undervisningen.

Ludvig Johan Torp Rasmussen er valgt af Studienævnet for Idræt og Folkesundhedsvidenskab og kandiderer nu til titlen som Årets Underviser på AAU, der offentliggøres ved AAU’s årsfest.

Også hæder til andre undervisere

Studienævnet for Sundhed og Teknologi havde valgt professor Birthe Dinesen som deres favoritunderviser, mens valget faldt på lektor Hiva Alipour i Studienævnet for Medicin. Også Birthe Dinesen og Hiva Alipour fik mange velfortjente rosende ord med på vejen, da det hele blev afsløret ved SUND’s årlige Nytårskur.

Kontakt:

- Adjunkt Ludvig Johan Torp Rasmussen, https://vbn.aau.dk/da/persons/124430