Analyse af udviklingen i den danske ligestilling over tid

Nyt forskningsprojekt skal kvalificere viden om ligestilling i Danmark, og det har bl.a. fokuseret på, hvorfor ligestillingen ikke blot gradvis forbedres.

Analyse af udviklingen i den danske ligestilling over tid

Danske kvinder og mænd har de samme formelle rettigheder, men ligestillingen står fortsat stille og halter på en række områder. Det er en af konklusionerne i ligestillingsprojektet GRIP på Aalborg Universitet.

- Ligestilling har dynamiske paradokser, der bl.a. handler om uoverensstemmelser mellem ord og handling og imellem lovgivning og den måde regler tages i brug i samfundet, forklarer professor Anette Borchorst, Institut for Politik og Samfund.

Stor opmærksomhed på seksuel chikane

Flere emner analyseres i GRIP. Eksempelvis uligeløn, som er knyttet tæt sammen med den markante kønsopdeling af arbejdsmarkedet, hvor man også kan se, at der er et begrænset antal kvindelige ledere.

Sexisme og seksuel chikane er et område, der i mange år ikke har fået stor opmærksomhed. Men især med 2. bølge af #MeToo i 2020, hvor et meget stort antal kvinder er stået frem med deres historier, er der kommet langt større fokus på det.

Projektet bidrager til at styrke forebyggelse af seksuel chikane med afsæt i kortlægning af virksomheders og organisationers politik og har også styrket den politiske debat om indsatsen mod seksuel chikane.