ForsideAAU's alumnenetværkPortrætterDimittendportraetterSUNDInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi

Portræt

Lisa Marie Lundsgaard - Digitaliserings­konsulent hos psykiatrien i Region Midtjylland

Lisa Marie Lundsgaard har læst Klinisk Videnskab og Teknologi. I studietiden drømte hun om at arbejde med digitalisering i sundhedsvæsenet for derved at skabe en bedre hverdag for såvel patienter som klinikere. Det gør hun i sit nuværende job, hvor hun anvender en masse af de kompetencer, hun tilegnede sig i studietiden.

Portræt

BLÅ BOG FOR LISA MARIE LUNDSGAARD

• Uddannelse på AAU: Klinisk Videnskab og Teknologi
  • Fakultetstilknytning: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Campustilknytning: Aalborg
  • Dimissionsår: 2020
  • Fødeår og –by: 1991 i Hjørring
  • Nuværende jobtitel og virksomhed: Digitaliseringskonsulent i Kvalitet, IT og Udvikling hos Psykiatrien i Region Midtjylland

Artiklen er mere end 30 dage gammel og afspejler alumnens karriere på det pågældende tidspunkt. Alumnen kan siden artiklen blev skrevet således have ændret karrierevej

HVAD DRØMMER DU OM NU, OG HVAD DRØMTE DU OM SOM NYUDDANNET?

Da jeg havde bestået min kandidat i juni 2020, drømte jeg om at komme ud og bruge al den viden, som jeg har tilegnet mig på semestrene og ikke mindst under mit speciale. Min drøm var at arbejde med digitalisering i sundhedsvæsenet for at skabe en bedre hverdag i praksis for både patienter og klinikere. I dag drømmer jeg om nogenlunde det samme – jeg vil gerne lede fremtidige projekter inden for digital transformation.

HVAD GJORDE DU FOR AT FORBEREDE DIG TIL LIVET EFTER STUDIERNE?

Jeg startede i det små, allerede et år før jeg dimitterede ved at deltage i de tilbud, som AAU udbød, blandt andet Karrieremessen i Gigantium samt de tiltag, der i løbet af foråret tilbydes kommende dimittender såsom cv-tjek og oplæg.

TÆNKTE DU DINE ØNSKER TIL KARRIERE/JOB IND I DIT STUDIEFORLØB? I SÅ FALD HVAD HAR DINE VALG BETYDET?

Jeg valgte valgfagene Projektledelse og Quality Development and Patient Safety, fordi de rettede sig mod det område, hvori jeg gerne ville arbejde fremadrettet. I dag bruger jeg utrolig mange af de værktøjer i mit arbejde som digitaliseringskonsulent og projektleder, og jeg har ikke ét sekund fortrudt mit valg af valgfag.

HVAD VAR DINE FORVENTNINGER TIL ARBEJDSLIVET, OG HVAD ER DINE FORVENTNINGER I DAG?

Mine forventninger var, at det ville være svært at få et job som nyuddannet, især fordi der var en del fra den forrige årgang, der endnu ikke havde fundet job. I dag ved jeg, at jobbene er derude – man skal bare gøre en ihærdig indsats for at finde dem og målrette sin søgning efter dem.

HVORDAN OPLEVEDE DU TIDEN LIGE EFTER, AT DU VAR BLEVET FÆRDIG PÅ UNIVERSITETET?

Jeg oplevede stor usikkerhed. En usikker fremtid var dét, jeg gik i møde, da jeg dimitterede uden at have et job på hånden, men jeg oplevede også, at både a-kassen og jobcentret var hurtige til at få mig ind i en god rytme i forhold til at bevæge mig fremad, få søgt job, og egentlig at få afklaret, hvad mine drømme konkret var, så jeg kunne gå efter dem.

OPLEVER DU, AT ANDRES SYN PÅ DIG HAR ÆNDRET SIG, IDET DU GIK FRA STUDERENDE TIL FÆRDIGUDDANNET? I SÅ FALD HVORDAN?

Nej, jeg har ikke oplevet en forskel.

ER DU KOMMET I JOB?

Ja, efter 2 måneders ledighed fik jeg en stilling som projektansat digitaliseringskonsulent.

ARBEJDER DU SAMMEN MED FOLK MED EN ANDEN FAGLIG ELLER UDDANNELSESMÆSSIG BAGGRUND? I SÅ FALD HVORDAN OPLEVER DU DET?

På min arbejdsplads er vi utrolig mange forskellige fagligheder. Mange har en sundhedsfaglig baggrund som fx sygeplejerske eller fysioterapeut med en efterfølgende akademisk kandidat, mens andre har taget en ren akademisk uddannelse. Det fungerer super godt, at vi kan sparre med hinanden og ikke mindst udfordre hinandens synspunkter – det ville jeg ikke undvære.

HVILKE ERFARINGER I FORBINDELSE MED DIN OVERGANG FRA STUDIELIV TIL ARBEJDSLIV VIL DU GIVE VIDERE TIL STUDERENDE ELLER NYUDDANNEDE?

Jeg vil klart sige, at man skal lægge en masse energi i at kompetenceafklare sig selv: Hvad vil du rigtig gerne arbejde med? Hvilke kompetencer har du? Hvilke kompetencer vil du gerne have, og hvordan tilegner du dig dem? Derudover er det enormt vigtigt at networke – gennem en kontaktperson jeg fik under specialet, fik jeg arrangeret en samtale med en leder på det sted, hvor jeg drømte om at arbejde, og på den måde fik jeg vist ham, hvem jeg var, hvad jeg drømte om, og hvad jeg kunne byde ind med. Det var en vigtig investering i min fremtidige karriere.

HVAD HAR DU MEST GLÆDE AF AT HAVE MED DIG I RYGSÆKKEN FRA AAU, OG HVAD FØLER DU, AT DU MANGLER?

Jeg har allermest glæde af den erfaring, jeg fik gennem semesterprojekterne. PBL-metoden har gjort, at jeg i høj grad kan koble teori med praksis og anvende alt det, jeg har lært under uddannelsen, i erhvervslivet. Semesterprojekterne har givet mig gode sociale egenskaber, da det kræver, at man arbejder sammen som et team om et fælles problem, der skal undersøges og potentielt løses. Jeg føler faktisk ikke, at jeg har manglet noget – mulighederne har været rige.

HVILKE FORVENTNINGER HAR DU TIL AAU ALUMNI, OG HVORDAN VIL DU BRUGE AAU ALUMNI I DIN FREMTIDIGE KARRIERE?

Jeg forventer fortsat at være involveret i AAU, og hvad der rører sig, som tiden går. Derudover forventer jeg at kunne anvende nogle af de tilbud, AAU Alumni har. Blandt andet har jeg i mit nuværende job brug for at søge evidensbaseret viden, og da jeg som privatperson ikke har adgang til søgedatabaserne som under studiet, kan jeg gøre brug af netop dét gennem AAU Alumni.