Spring til indhold.
Forside

Nyhed

AI skal fastholde 2-sprogede SOSU-elever på uddannelsen

Lagt online: 04.07.2025

I et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet har deltagerne udviklet chatbots, der kan hjælpe to-sprogede kvinder, der går på SOSU-uddannelserne. 12 SOSU-skoler er med i projektet, som allerede viser gode resultater.

 Af: Charlotte Tybjerg Sørensen, AAU Kommunikation og Public Affairs 

AI i undervisningen af elever med udenlandsk baggrund skal være med til at mindske det høje frafald på SOSU-uddannelserne. Det er vigtigt, da ældre- og hjemmeplejen ikke kan klare sig uden udenlandsk arbejdskraft.

12 SOSU-skoler er med i et Forskningsprojektet Generativ AI i erhvervsuddannelser. Styrkede deltagelsesmuligheder for tosprogede kvinder i SOSU-uddannelser med Aalborg Universitet som allerede viser gode resultater.

Et af de første resultater er, at underviserne på SOSU FYN sammen med forskerne fra AAU, Center for Anvendelse af IT i Undervisning og Videnscenter for Velfærdsteknologi har udviklet en chatbot, der kan hjælpe de tosprogede elever til at forstå de faglige begreber, hverdagssprog og opgaveformuleringer, der bruges i SOSU-uddannelserne og -arbejdet.

"Chatbotten er tilpasset målgruppen. Den kan svare på forskellige sprog. Man kan f.eks. bede om at få et svar på sit eget modersmål, og den kan veksle mellem modersmålet og dansk," fortæller Antonia Scholkmann, lektor ved Aalborg Universitet, og en af forskningslederne af projektet.

En af udfordringerne har været at lave en chatbot, der kan bruges på en smartphone.

"Mange af kvinderne er ikke vant til at bruge computer, men de har altid deres mobiltelefon ved hånden og er vant til at kommunikere via den," siger Antonia Scholkmann.

Kvinder med anden sproglig baggrund end dansk udgør en stigende andel af elevgruppen på SOSU-uddannelserne. For mange af dem er sproget en både faglig og social barriere, som i sidste ende kan få dem til at falde fra studierne. Hun pointerer, at minoritetskvinder er en overset gruppe, når man taler om brugen af AI.

"Men vores erfaringer viser, at kvinderne faktisk er meget entusiastiske i forhold til at bruge de digitale teknologier, og derfor er det også oplagt at lære dem at bruge AI, siger Antonia Scholkmann."

Vores erfaringer viser, at kvinderne faktisk er meget entusiastiske i forhold til at bruge de digitale teknologier, og derfor er det også oplagt at lære dem at bruge AI.

Antonia Scholkmann

Store perspektiver for ældreplejen 

Antonia Scholkmann har store forhåbninger til, at projektet kan være med til at løse de udfordringer, der er med manglende hænder i ældreplejen. Tre år efter uddannelsesstart er 35 procent af SOSU-eleverne faldet fra, og efter blot seks måneder er hver 5. elev på SOSU-assistentuddannelsen allerede stoppet igen, ifølge tal fra Kommunernes Landsforening, se artiklen: Sådan får vi flere til at gennemføre en SOSU-uddannelse.

"Vores tese er, at brugen af AI/chatbots kan være med til at fastholde eleverne på uddannelsen. Og det er godt – både for den enkelte elev og for samfundet, som har brug for faglært arbejdskraft til at varetage plejen med de ældre," siger hun.

I næste fase af projektet skal man bl.a. finde ud af at få de chatbots, der er udviklet, udbredt til de andre SOSU-skoler og få dem integreret i undervisningen.

"Vi vil også se på, om de gode erfaringer med de nye chatbots også kan bruges i undervisningen af andre elever med sproglige udfordringer på erhvervsuddannelserne," siger hun.

Forskningsprojektet løber frem til 2027.

Fakta

  • Projektet hedder Generativ AI i erhvervsuddannelser. Styrkede deltagelsesmuligheder for tosprogede kvinder i SOSU-uddannelser og er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, 12 SOSU-skoler, Videnscenter for Velfærdsteknologi (VFV) og Center for anvendelse af IT i Undervisningen (CIU)
  • Projektet ledes af lektor Antonia Scholkmann, Center for Uddannelsesforskning (CfU) og adjunkt Anne-Birgitte N Rohwedder, Collaborative Organizational Learning (CO-LEARN). Ph.d.-studerende Amina Sabah Karim er også en del af projektet.
  • Projektet blev sat i gang 01/09/2024 og løber frem til 31/08/2027
  • Projektet er støttet af Velux-Fonden.
    Læs mere om forskningsprojektet

Kontakt

Læs også