AAU udnævner fem nye æresdoktorer

Lagt online: 19.04.2024

Fem nye æresdoktorer blev udnævnt til Aalborg Universitets traditionsrige årsfest, som i år også var en fejring af universitetets 50-års jubilæum. Mød de fem æresdoktorer her.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Hans Ravn

Aalborg Universitet (AAU) har i forbindelse med sin traditionsrige årsfest udnævnt fem nye æresdoktorer – en for hvert af universitetets videnskabelige hovedområder. Det foregik fredag den 19. april i Musikkens Hus i Aalborg, hvor 750 gæster var indbudt til det, der i år også var en markering af universitetets 50-års jubilæum.
Tildeling af æresdoktorgraden sker efter indstilling fra fakulteterne. SSH-fakultetet har indstillet både en samfundsvidenskabelig og en humanistisk forsker til æresdoktorgraden.

Titlen gives til højt anerkendte forskere, som har bidraget til den videnskabelige udvikling på AAU gennem internationalt samarbejde.

De nyudnævnte æresdoktorer er:

Cynthia Rosenzweig
Professor ved Barnard College og seniorforsker ved NASA, USA. Indstillet som æresdoktor af Det Tekniske Fakultet for IT og Design.

Peter J. Schwartz
Professor ved University of Milan i Italien. Indstillet som æresdoktor af Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet.

Jean-Frederic Colombel
Professor på Icahn School of Medicine ved Mount Sinai, USA. Indstillet som æresdoktor af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Frank Schimmelfennig
Professor ved ETH Zürich i Schweiz. Indstillet som æresdoktor af Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Berit Oskar Brogaard
Professor ved University of Miami i USA. Indstillet som æresdoktor af Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet.