Nyhed
AAU-forskere udvikler naturfagsundervisning med grundskolelærere

Nyhed
AAU-forskere udvikler naturfagsundervisning med grundskolelærere

AAU-forskere udvikler naturfagsundervisning med grundskolelærere
Nyhed
Nyhed
Af David Graff, ENGINEERING Dekansekretariat
Hvordan kan STEM-faglig forskning formidles til lærerstuderende og grundskolelærere med henblik på at kvalificere naturfagslærernes kompetencer samt fastholde og øge elevernes interesse for STEM-fagene?
Det er spørgsmålet, der undersøges i forsøget 'Vidensbaseret praksis i STEM-fagene', som Aalborg Universitet og UCN står bag.
Forsøgets deltagere er lærere og studerende fra UCN, Klostermarkskolen i Aalborg samt STEM-kandidat-uddannelsen, som en lang række af landets universiteter står bag.
Startskuddet lød mandag d. 18. september, hvor deltagerne besøgte tre energi-forskere på Aalborg Universitet. Den ene var lektor Mads Pagh Nielsen, som forsker i grøn energi, Power-to-X osv. Han nød at forelæse for lærerne og de lærerstuderende, og de er en helt oplagt målgruppe, mener han:
De to andre forskere var lektor Jakob Zink Thellufsen, som fortalte om fremtidens danske energisystem, og adjunkt Xinxin Xiao, der gav et oplæg om udvikling af batterier og brændselsceller.
På baggrund af besøget skal lærerne og de lærerstuderende nu i gang med at udarbejde deres eget undervisningsmateriale, som kan anvendes til at bringe forskningen ind i klasseværelserne og vække STEM-interessen hos eleverne. Men først skal indtrykkene lige fordøjes, fortæller Joakim, der er lærerstuderende på UCN.
Næste skridt er at omforme viden fra besøget til undervisning. Lasse, der er folkeskolelærer og læser på STEM-kandidat-uddannelsen, forventer ikke, at det bliver en stor udfordring:
Forsøget Vidensbaseret praksis i STEM-fagene evalueres med årets udgang, hvorefter parterne tager stilling til, om det skal videreføres og opskaleres.
Læs mere om forsøget som Lab STEM Nords LinkedIn-side.