Nyhed
AAU arbejder hjemmefra: Rikke Elmo Nielsen
Lagt online: 17.04.2020

Nyhed
AAU arbejder hjemmefra: Rikke Elmo Nielsen
Lagt online: 17.04.2020

AAU arbejder hjemmefra: Rikke Elmo Nielsen
Nyhed
Lagt online: 17.04.2020
Nyhed
Lagt online: 17.04.2020
Tekst og foto: Rikke Elmo Nielsen, Økonomi
Jeg arbejder på Rejsekontoret i Økonomiafdelingen, og vi fik ifm. nedlukningen af Danmark nogle andre opgaver, end dem vi sædvanligvis sidder med. Vi hjalp eksempelvis de forskellige afdelinger på AAU med at få et overblik over, hvor i verden deres ansatte befandt sig på tjenesterejse, så de kunne få dem hjem, inden Danmark og andre lande lukkede deres grænser.
I begyndelsen var der også en del henvendelser vedr. aflyste/udskudte rejser. Efter at det er stilnet af, har opgaverne mere eller mindre normaliseret sig.
Vores arbejdsopgaver relaterer sig alle på den ene eller anden måde til tjenesterejseområdet på AAU. Vi skulle desuden have idriftsat en ny selvbetjeningsløsning for gæster i slutningen af marts måned, men måtte desværre udskyde pga. situationen omkring COVID-19.
Der arbejdes dog stadig på en snarlig idriftsættelse, og det går noget af min tid også med. Jeg har, som mange andre, haft vores børn hjemme, en søn på 12 år, som har været rimelig selvkørende ift. skoleopgaver, og en datter på 5 år, som har krævet lidt mere opmærksomhed, og derfor har der også været arbejdsopgaver, som har været vanskeligere at udføre end andre, eksempelvis opgaver som kræver megen fordybelse.
De fleste kolleger, som jeg har talt med i telefonen, har heldigvis haft stor forståelse for, hvis vi kortvarigt blev afbrudt af en lille pigestemme.
Jeg plejer at have et tæt samarbejde med min kollega på Rejsekontoret, Rikke Aabel, og vi bruger Skypes chatfunktion flittigt, nu hvor vi ikke sidder lige ved siden af hinanden. Ellers kan jeg godt lide at bruge web cam-funktionen, når jeg holder møde med mine nærmeste kollegaer, for det giver altså noget andet end at kigge på et stillbillede.
Jeg er også en engageret holdkaptajn for vores Tæl Skridt hold i FRB7K. Holdene består af kolleger fra både Økonomiafdelingen, AAU Kommunikation og Rektorsekretariatet, og vi begynder at tælle skridt igen d. 27. april og 14 dage frem.
Det giver os et fællesskab, selvom vi hver især sidder hjemme med stor afstand imellem os, og vi får desuden i den periode et øget fokus på at få rørt os lidt mere i løbet af hjemmearbejdsdagen. Jeg oplever i hvert fald selv, at min daglige fysiske aktivitet er dalet betydeligt.
Jeg cykler ikke længere til/fra arbejde, og jeg får ikke gået så mange ture til kaffemaskinen længere, for jeg har jo min termokande til at stå lige ved siden af mig. Så jeg glæder mig til at komme i gang med at tælle skridt igen.
Det, som virker bedst for mig, er at holde min arbejdstid og min private tid opdelt, så jeg møder til normal tid, og holder fri sammen med resten af familien, når de er hjemme/vågne. Så kan jeg bedst fokusere på begge dele.
Det er klart, at det er væsentlig nemmere nu, hvor begge børn igen er kommet tilbage i børnehave og skole, men jeg har forsøgt at dele min dag sådan op lige fra starten.
Når der er fyraften, tager jeg gerne børnene med ud i naturen, enten på gåben, rulleskøjter, cykel eller løb. Det er én af mine måder at få energi på, og vi har heldigvis Lundby Krat lige i baghaven.
Om 'AAU arbejder hjemmefra':
Alle AAU-ansatte skal i disse uger arbejde hjemmefra pga. coronavirus. Men hvordan indretter man et hjemmekontor, og hvordan får man arbejdsdagen til at fungere? I denne artikelserie har vi spurgt en række AAU-ansatte, om de vil dele billeder af deres hjemmekontorer og give deres bedste tips til, hvordan man bedst får arbejdsdagen til at fungere derhjemme.
Vil du være med? Send 2-3 billeder, inkl. et selfie, samt nogle linjer til inside@adm.aau.dk. Beskriv fx hvordan du har indrettet dit hjemmekontor, hvilke arbejdsopgaver du sidder med og eventuelle gode råd til, hvordan man får arbejdsdagen til at fungere bedst muligt.