Spring til indhold
Forside

Nyhed

AAU arbejder hjemmefra: Kim Vinther-Jensen

Lagt online: 27.03.2020

Budskabet fra Kim Vinther-Jensen er klart: Bekæmp den dårlige samvittighed, se på det som en afvekslende arbejdsdag og nyd, at der nu er mere tid med børnene, end vi nogensinde har haft før.

Nyhed

AAU arbejder hjemmefra: Kim Vinther-Jensen

Lagt online: 27.03.2020

Budskabet fra Kim Vinther-Jensen er klart: Bekæmp den dårlige samvittighed, se på det som en afvekslende arbejdsdag og nyd, at der nu er mere tid med børnene, end vi nogensinde har haft før.

Af Kim Vinther Jensen, teamleder hos Facility Support Team Øst, Campus Service

Hvordan har du indrettet dit hjemmekontor?

I manglen på et decideret kontor herhjemme har jeg ”inddraget” min ældste datters skrivebord. Jeg har så taget fjernsynet fra vores campingvogn og benytter den som monitor. Jeg har også fundet et gammelt tastatur frem fra gemmerne, så jeg ikke skal sidde krøllet sammen med den bærbare computer. Den største udfordring ved at benytte min datters værelse er, at hun spiller tværfløjte – sådan en fætter skal man jo øve sig på, så minimum en halv time hver dag har jeg ”levende musik” i baggrunden, hvilket trods alt er lidt hyggeligt (det er der alligevel ikke andre, som gør til dagligt på kontoret).

HVILKE OPGAVER SIDDER DU MED NETOP NU PÅ DIT HJEMMEKONTOR?
De daglige opgaver har ændret sig efter udbruddet af coronavirus. Normalt ville jeg have travlt med at svare på mails – både i vores fælles indbakke på kontoret og mails, der bliver sendt direkte. Det kan handle om alt lige fra adgangskontrol til et løst toiletbræt. Alle disse ting skal normalt koordineres med mine folk, men dette er ikke muligt her under nedlukningen af universitetet. Hvad angår selve adgangskontrollen, er vi normalt nogle stykker, der har adgang til at foretage ændringer og give brugerne de nødvendige adgange på deres kort. Dette arbejde bliver nu udført af én enkelt person i Campus Service. På den måde sikrer man sig, at alle regler bliver overholdt til mindste deltalje. 

Den seneste opgave, der er kommet, er iværksættelse af nogle af de forskellige bygningsprojekter på hele campus, som blev lukket ned i forbindelse med virusudbruddet. Dette kommer til at kræve en endnu større koordination end ellers, fordi vi er nødt til at sikre, at det kun er de ”godkendte” håndværkere, der vil befinde sig på de forskellige byggepladser. Det er også vigtigt at sikre, at alle sundhedsmæssige tiltag bliver overholdt. Dette er en opgave, der kommer til at ligge blandt Facility Supporterne og dermed vil kræve en del af dem, fordi de så også kommer til at virke som en form for vægtere, hvilket er nyt for dem. Det vil selvfølgelig give lidt udfordringer, men det er vi klar på.

I og med at indbakken ikke er så overfyldt som i den normale hverdag, har jeg heldigvis mulighed for at få kigget på nogle af de hængepartier, jeg ellers ikke ville nå. Så lidt fordele er der jo.

Hvilke udfordringer har coronavirus givet dig i dit arbejde og hvordan har du løst dem?

Den største udfordring er nok, at man ikke sidder fysisk sammen med sine medarbejdere. Som alle ved, er kommunikation jo i forvejen en rigtig svær ting. Når man så ovenikøbet ikke sidder sammen, er der hurtigt budskaber, som kan gå tabt eller blive misforstået, når det meste foregår på skrift via mails. Her kommer Skype jo så ind i billedet. Jeg synes allerede nu, at vi er blevet bedre til at benytte det. Det er stadig lidt underligt at holde møder på den måde, men det er trods alt bedre end kun at kommunikere via mails.

Personligt tænker jeg, at jeg skal være bedre til at benytte Skype med mine medarbejdere. Allerede i denne uge vil vi tage vores første fredagsmøde på den måde.

Hvordan fungerer det at arbejde hjemmefra som teamleder med skolebørn i huset?

Som sådan fungerer det okay at arbejde hjemmefra. Jeg har tre piger, hvor den ene går i børnehave, en i 2. klasse og en i 4. klasse. Jeg er så heldig, at min bedre halvdel også er ”hjemsendt”, så hun tager sig af hjemmeundervisningen, så længe det varer. Hun er dog blevet varslet til eventuelt at skulle indgå i en nødplan bl.a. på plejehjem. Hvis det bliver effektueret, må jeg tage den derfra. Så er der ikke andet for end at få genopfrisket, hvordan man ganger, dividerer samt laver brøkregning uden en lommeregner.

Mellem de administrative opgaver kan man så også pludseligt få en opgave, der går ud på at klæde en Barbie-dukke fint på. Da det ikke ligefrem er en af mine spidskompetencer, giver det også lidt udfordringer.

Har du et godt råd til, hvordan man får familieliv og arbejde på hjemmekontoret til at hænge sammen?

Der er ingen tvivl om, at det er en anderledes situation, man sidder i. Det, at jonglere rundt imellem at passe sit arbejde og samtidig få det hjemlige til at hænge sammen, kan være en udfordring. Man sidder og har dårlig samvittighed, når børnene har brug for hjælp, da man jo ”er på arbejde”. Her bliver man bare nødt til at sige til sig selv, at det går nok trods alt. Dagligdagen skal hænge sammen, og det indebærer også at tage sig af børnene i disse tider. Man må bare se på det som en afvekslende arbejdsdag og så nyde, at man jo rent faktisk har endnu mere tid med sine børn, end man nogensinde har haft.

Om 'AAU arbejder hjemmefra':

Alle AAU-ansatte skal i disse uger arbejde hjemmefra pga. coronavirus. Men hvordan indretter man et hjemmekontor, og hvordan får man arbejdsdagen til at fungere? I denne artikelserie har vi spurgt en række AAU-ansatte, om de vil dele billeder af deres hjemmekontorer og give deres bedste tips til, hvordan man bedst får arbejdsdagen til at fungere derhjemme.

Vil du være med? Send 2-3 billeder, inkl. et selfie, samt nogle linjer til inside@adm.aau.dk. Beskriv fx hvordan du har indrettet dit hjemmekontor, hvilke arbejdsopgaver du sidder med og eventuelle gode råd til, hvordan man får arbejdsdagen til at fungere bedst muligt.