Spring til indhold
Forside

Nyhed

AAU arbejder hjemmefra: Dekan Henrik Halkier

Lagt online: 24.03.2020

Selvom møderne i øjeblikket foregår i virtuelt, har ugerne med hjemmearbejde ikke ændret på arbejdsopgaverne for dekan Henrik Halkier. Fokus er fortsat at skabe de bedste rammer for undervisning og forskning. Struktur og rutiner er vigtige, men improvisation er nødvendig. Ellers kommer vi til at lide af lejrkuller, mener dekanen.

Nyhed

AAU arbejder hjemmefra: Dekan Henrik Halkier

Lagt online: 24.03.2020

Selvom møderne i øjeblikket foregår i virtuelt, har ugerne med hjemmearbejde ikke ændret på arbejdsopgaverne for dekan Henrik Halkier. Fokus er fortsat at skabe de bedste rammer for undervisning og forskning. Struktur og rutiner er vigtige, men improvisation er nødvendig. Ellers kommer vi til at lide af lejrkuller, mener dekanen.

Af Henrik Halkier, dekan på Det Humanistiske Fakultet

Hvordan har du indrettet dit hjemmekontor? 

Jeg har altid haft et hjemmekontor. Først fordi jeg pendlede fra Aarhus, senere når jeg skulle have særlig meget ro og i dag som dekan, når der lejlighedsvist er brug for alternative arbejdstider. Fire elementer er afgørende: driftsikker wifi, hæve-sænkebord, god forsyning af te og den største samling af barokopera nord for Hamborg (well, probably). Udsigten til haven er heller ikke så ringe. Fruen hjemmearbejder også, så det er hyggeligt med frokost og en kaffepause i ny og næ. Og så pynter en kat altid.

Hvilke opgaver sidder du med på hjemmekontoret? 

Den virtuelle og fysiske dekan laver stort set det samme: organisation og kommunikation for at skabe rammer for, at uddannelse og forskning kan fortsætte bedst muligt under hjemmearbejdet. Der er nok at tage fat på, også fordi situationen udvikler sig hele tiden. Balancen i møderne har derfor forskudt sig. Der foregår naturligt nok tæt koordination mellem fakulteterne, rektoratet og Fælles Service – og ligeledes mellem fakultetet og institutterne. Til gengæld er den repræsentative dimension forsvundet, fordi vi jo ikke har fysiske møder, og kontakten med eksterne samarbejdspartnere er jo også blevet virtuel.

Har du et godt råd til, hvordan man får hjemmearbejdet til at fungere bedst muligt?

Andre har sagt det før mig: struktur på hverdagen er vigtig og kommer ofte af sig selv i form af mødeindkaldelser. Men som tiden/ugerne går, bliver det vigtigt også med lidt improvisation, ellers kommer vi til at lide af lejrkuller. Selvom møder er ofte mere effektive via Skype, kan man savne den uformelle snak omkring møderne. Et råd kunne være at sørge for at få snakket med en kollega hver dag – bare sådan måske over en kop virtuel kaffe? AAU er fuld af energiske og målrettede mennesker, men det sociale kit, der holder organisationen sammen, skal også vedligeholdes.

Om 'AAU arbejder hjemmefra':

Alle AAU-ansatte skal i disse uger arbejde hjemmefra pga. coronavirus. Men hvordan indretter man et hjemmekontor, og hvordan får man arbejdsdagen til at fungere? I denne artikelserie har vi spurgt en række AAU-ansatte, om de vil dele billeder af deres hjemmekontorer og give deres bedste tips til, hvordan man bedst får arbejdsdagen til at fungere derhjemme.

Vil du være med? Send 2-3 billeder, inkl. et selfie, samt nogle linjer til inside@adm.aau.dk. Beskriv fx hvordan du har indrettet dit hjemmekontor, hvilke arbejdsopgaver du sidder med og eventuelle gode råd til, hvordan man får arbejdsdagen til at fungere bedst muligt.