Nyhed
AAU arbejder hjemmefra: Anders Toft Hougaard
Lagt online: 26.03.2020

Nyhed
AAU arbejder hjemmefra: Anders Toft Hougaard
Lagt online: 26.03.2020

AAU arbejder hjemmefra: Anders Toft Hougaard
Nyhed
Lagt online: 26.03.2020
Nyhed
Lagt online: 26.03.2020
Af Anders Toft Hougaard, projektleder ved Team Byggeri, Campus Service
Jeg benytter vores spisebord som hjemmekontor. Spisebordet er også omdrejningspunkt for vores to drenges lektielæsning, min hustru Stines hjemmearbejde – og rundt om os alle løber vores lille datter og leger. Ja, til tider kaos, men også hyggeligt på sin måde. Ved Skype-møder bliver børnene sendt i haven, eller jeg trækker mig ind i soveværelset. Ja, jeg havde ikke regnet med, at jeg nogensinde ville komme til at afholde et byggemøde fra mit soveværelse. Jeg var på ferie i Norge i den uge, det blev besluttet, at vi skulle arbejde hjemmefra. Så jeg har ikke andet til rådighed end min bærbare PC, som jeg tilfældigvis tog med hjem inden min ferie.
Jeg sidder som projektleder i Team Byggeri, Campus Service. Her varetager jeg primært projektledelse af byggeprojekter for universitetets mange studerende og ansatte. Netop nu arbejder jeg med omkring seks til syv større og mindre byggeprojekter. Selve byggerierne i disse projekter blev lukket ned i forbindelse med udbredelsen af coronavirus. Projekteringen fortsatte dog uden, at vi kunne foretage besigtigelser. Nu er vi ved at se på muligheden for at åbne op for byggerier, som kan udføres på en sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig måde uden forøget risiko for smitte. Det betyder blandt andet øgede sikkerhedsforanstaltninger på byggepladser og en regulering af antallet af håndværkere af gangen på pladsen. Den midlertidige nedlukning og opstart med de nye tiltag betyder uden tvivl, at der kommer forsinkelser, som desværre kan få indflydelse på, hvornår brugerne kan tage bygningerne i brug.
Det er udfordrende at få jongeleret rundt mellem børnepasning, bleskift, lektiehjælp og byggeregnskaber. Med tre børn, som på hver deres måde kræver forældrenes opmærksomhed, er den normale arbejdstid ikke helt eksisterende. Telefonen er altid tændt og akutte mails ekspederes med det samme. Opgaver, som kræver mere fordybelse, sker i den yngstes middagslur og om aftenen. På den måde har vi fundet en rytme, som fungerer herhjemme. Jeg er vant til at lave besigtigelser af byggepladser eller at have møder næsten hver dag. Det sker nu via billeder og videoer fra håndværkerne og på Skype-møder. Anderledes og lidt udfordrende. Heldigvis er jeg godt hjulpet af nogle eksterne rådgivere, som fører tilsyn på pladserne. Dem sætter jeg min lid til.
Husk at lave aftaler med dig selv og familien om tidspunkter på dagen, hvor alle har fri. Lektier og arbejde kan nemt komme til at strække sig ud over hele dagen. På den måde føler man ikke, at man har tidspunkter, hvor man har helt fri. Sæt derfor tid af til det. Kom ud og lav noget fysisk – havearbejde, gåture eller leg – tænk på noget andet end corona.
Om 'AAU arbejder hjemmefra':
Alle AAU-ansatte skal i disse uger arbejde hjemmefra pga. coronavirus. Men hvordan indretter man et hjemmekontor, og hvordan får man arbejdsdagen til at fungere? I denne artikelserie har vi spurgt en række AAU-ansatte, om de vil dele billeder af deres hjemmekontorer og give deres bedste tips til, hvordan man bedst får arbejdsdagen til at fungere derhjemme.
Vil du være med? Send 2-3 billeder, inkl. et selfie, samt nogle linjer til inside@adm.aau.dk. Beskriv fx hvordan du har indrettet dit hjemmekontor, hvilke arbejdsopgaver du sidder med og eventuelle gode råd til, hvordan man får arbejdsdagen til at fungere bedst muligt.