ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverSamfundsfag

Samfundsfag - Når organisationer samarbejder om komplekse samfundsmæssige problemer

Kort beskrivelse af aktiviteten: Samfundet rummer et stigende antal komplekse problemer, såsom nye kriminalitetsformer og dertilhørende kriminalitetsofre. Kendetegnet ved komplekse problemer er, at der ikke findes én rigtig løsning, da problemets beskaffenhed er under konstant forandring og defineres som socialt afhængigt.

Den stigende kompleksitet i socioøkonomiske problemer, som vestlige samfund står overfor, overstiger ofte kapaciteten, som individuelle organisationer og sektorer har til at håndtere dem individuelt.

Dette inspirationsmøde handler om, hvordan og under hvilke omstændigheder organisationer kan samarbejde om at løse komplekse problemstillinger, såsom at levere rådgivning til kriminalitetsofre.

Faglig relevans: Samfundsfag, historie.

Nøgleord: Organisationer, samarbejde, komplekse problemer, kriminalitetsofre.

Forberedelse: Eleverne skal forud for mødet sende en kort beskrivelse af idéer til sit projekt (max 2400 anslag inkl. mellemrum).

Maks. antal personer:  10.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 2 timer.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk - Julie Mathilde Würtz Jensen, Ph.d.-studerende, Institut for Kultur og Læring.