Spring til indhold

Gymnasielærerdagen 2024

Tilmeld dig her!

Hvor og hvornår?

Den 27. november 2024, kl. 8:30 – 15:00

Aalborg Universitet, AAU INNOVATE - Science & Innovation Hub, Thomas Manns Vej 25, 9220 Aalborg Øst 

Deadline for tilmelding: 10. juni 2024

Til november afholder Aalborg Universitet Gymnasielærerdagen 2024 for nordjyske gymnasielærere. Gymnasielærerdagen er en årligt tilbagevendende begivenhed for de nordjyske gymnasier. 

På dagen vil deltagerne få rig mulighed for at få opdateret deres viden inden for udvalgte fagområder, netværke med fagfæller og forskere fra universitetet samt få inspiration til relevante kompetenceudviklingsforløb. Dagen starter med en keynote session om AI og gymnasiet efterfulgt af seks parallelle fagspor inden for biologi, dansk, energi (fysik, kemi og teknologi), matematik, samfundsfag og økonomi.

Det er gratis at deltage i Gymnasielærerdagen 2024. Pladserne fordeles efter først-til-mølle-princippet, og hvert gymnasie vil have et begrænset antal pladser. Så tøv ikke med din tilmelding. Efter deadline den 10. juni gennemgås alle indkomne tilmeldinger, hvorefter pladserne fordeles. 

Program

08:30

09:00

ANKOMST OG REGISTRERING

Der serveres en let morgenbuffet (kaffe/the og surdejsboller)

09:00

11:00

KEYNOTE SESSION OM AI OG GYMNASIET

Læs mere om denne keynote session nedenfor.

11:00

12:00

NETVÆRK OG FROKOST

12:00

15:00

SEKS PARALLELLE FAGSPOR

Biologi, dansk, energi (fysik, kemi og teknologi), matematik, samfundsfag og økonomi. Læs mere om de enkelte fagspor nedenfor.

Keynote session om AI og gymnasiet

I en tid, hvor teknologiske fremskridt transformerer vores samfund og arbejdsmarked på nye måder, er det afgørende at udforske, hvordan gymnasierne bedst kan integrere AI i undervisningen for at ruste eleverne og gymnasielærerne til fremtiden.

Denne keynote session sætter fokus på følgende centrale emner:

AI som læringspartner

Vi dykker ned i, hvad AI er og hvordan det virker under motorhjelmen, så vi allesammen har et fælles grundlag for resten af dagen. Derefter kigger vi på, hvordan ChatGPT og lignende værktøjer bruges til at støtte de førsteårsstuderende på uddannelsen 'Design og Anvendelse af Kunstig Intelligens' til at lære at lave projekter.

Integration af generativ AI i undervisningen

Perspektiver på integration af generativ AI i undervisningen – med fokus på både potentialer og udfordringer. Oplægget vil bl.a. berøre udfordringer som antropomorfisme, bias og hallucinationer samt elevers/studerendes brug af og holdninger til generativ AI. Desuden vil dimensioner af AI literacy blive skitseret og relateret til eventuelle aktiviteter i undervisningen.

Dyb læring: Design for fremtidens uddannelse med generativ AI 

Udforskning af, hvordan gymnasielærere kan skabe meningsfuld dialog om generativ AI med eleverne, fremme dybere læring og problemløsningskompetencer samt udfordre opfattelser af generativ AI's rolle i forhold til at berige læringsoplevelsen.

AI & fremtiden

Til slut kigger vi fremad og ser på, hvad vi kan forvente af AI over de næste år. Derefter diskuterer vi, hvordan man navigerer mellem frygt og muligheder i mødet med teknologisk udvikling.

På keynote sessionen vil deltagerne møde følgende undervisere fra Aalborg Universitet: Lektor Stine Ejsing-Duun, lektor Kristine Bundgaard og lektor Andreas Møgelmose.

Vi ser frem til at byde alle deltagere velkommen til en tankevækkende og informativ session om Kunstig Intelligens i gymnasiet.

 

Parallelle fagspor

Find vej

Loading...

Kontakt os

Har du spørgsmål omkring Gymnasielærerdagen? Så kontakt os på mail: gymnasielaererdagen@aau.dk.