ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUMatematik

Matematik - Rumlig statistik - på jagt efter strukturer i tilfældige punkmønstre

Kort beskrivelse af aktiviteten: data i form af punktmønstre dukker op i et utal af sammenhænge. F.eks. registrerer biologer positioner af træer i regnskove for bedre at forstå den rumlige fordeling af forskellige træarter. Et andet eksempel er politiets registreringer af gerningssteder for forskellige typer af gadekriminalitet. Afbildet i et koordinatsystem danner disse typer af data punktmønstre. Med udgangspunkt i min egen forskning vil jeg give en introduktion til de typer af information, man er interesseret i at uddrage af punktmønstre, samt de matematisk-statistiske metoder, som bruges til at analysere punktmønstre.

Karakter af besøgets indhold: Foredrag og opgaveregning.

Faglig relevans: Matematik.

Nøgleord: Punktmønstre, statistik, binomialfordeling.

Forventet niveau: 3g A-niveau

Forberedelse: Deltagerne bør have et kendskab til begrebet sandsynlighed, empirisk middelværdi og binomialfordeling.

Udbytte: Indblik i statistiske metoder for data i form af punktmønstre.

Maks. antal personer: Hvis der er lærere, som kan hjælpe med opgaver, er 50-100 ok. Ellers maks 30.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson

Besøgets varighed: 1.5 timer.

Mødested: Skjernvej 4a.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Rasmus Waagepetersen, Institut for Matematiske Fag