Matematik - Kan du holde på en hemmelighed?

Kort beskrivelse af aktiviteten: Hemmelige, kodede beskeder er noget mange forbinder med spionfilm og Enigma-maskiner fra anden verdenskrig. Indenfor matematikken kaldes dette område kryptografi, og kun få tænker over, at vi allesammen udnytter kryptografi i vores hverdag, når vi eksempelvis bruger netbank, nethandel og Facebook.

I oplægget vil eleverne stifte bekendtskab med principperne bag asymmetrisk kryptografi. Dette sker gennem et eksempel, der ikke kræver forudgående kendskab til talteori, og eleverne vil selv komme til at kryptere og dekryptere meddelelser, samt forsøge at bryde krypteringen af en opsnappet besked.

Karakter af besøgets indhold: Oplæg med indbyggede øvelser

Faglig relevans: Matematik

Nøgleord: (asymmetrisk) kryptografi, offentlig og hemmelig nøgle, envejsfunktioner, RSA

Forventet niveau: Oplægget kan justeres til både 1g, 2g og 3g

Forberedelse: Ingen

Udbytte: Et indblik i, hvordan asymmetrisk kryptografi kan fungere, og hvilke fordele dette giver over symmetrisk kryptografi.

Maks. antal personer: Omkring 30

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktpersonen

Besøgets varighed: 90-120 minutter

Mødested: Skjernvej 4A eller efter aftale med kontaktperson