ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUMatematik

Matematik- Hvordan man slipper ud af en ballon, hvis man har en fjerde dimension

Kort beskrivelse af aktiviteten: Højere dimensioner (end tre) optræder naturligt i matematik og i anvendelserne – en koordinat, to koordinater, 17 koordinater,… . Vi ser på, hvordan afstand, skalarprodukt og andre begreber fra dimension 2 og 3 generaliseres. Vektorfunktioner, kurver, kontinuitet, tangenter, kugler, kasser,  kan man også definere. Det ser vi på og opdager steder, hvor intuitionen fra plan og rum ikke duer i højere dimension.

Karakter af besøgets indhold: Foredrag og øvelser

Faglig relevans: Matematik

Nøgleord: Vektor, kontinuitet, geometri, vektorfunktioner, funktioner af flere variable

Forventet niveau: 3g matematik A-niveau

Udbytte: Konsolidering af funktionsbegrebet. Ideer til det videre arbejde i klassen – måske også SRP.

Maks. antal personer: 30

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson

Besøgets varighed: 2-4 timer. Det afhænger af, om der ønsket øvelser og i hvor stort omfang.

Mødested: Aftales med kontaktperson

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Lisbeth Fajstrup, Institut for Matematiske Fag

Detaljeret beskrivelse / Bilag: En appetitvækker kan findes på bloggen http://blog.math.aau.dk/2019/07/04/mystiske-haendelser-i-hojere-dimensioner/

Se eventuelt filmen herunder. Blot for at undres – det forventes ikke, den er forstået.

thumbnail

Lisbeth Fajstrup: Algebraisk Topologi - Om deformationer og huller i rummet