AAU logo
Uddannelse
Forskning
Samarbejde

Find din arbejdsform

  • +

    Overvejelser du kan gøre dig

    • Arbejder jeg bedst og koncentreret i et sammenhængende tidsrum, f.eks. kl. 8-16, så jeg kan holde fri om aftenen? Eller foretrækker jeg at splitte dagen op i mindre bidder og med flere afbræk undervejs, hvor jeg kan lave andre ting end studiet?
    • Fungerer det bedst for mig at planlægge fra dag til dag eller fra uge til uge?
    • Hvordan får jeg mest ud af undervisningen? Tager jeg noter undervejs? Læser jeg alt inden undervisningen? Eller gemmer jeg noget til efter undervisningen?
    • Hvordan skriver jeg bedst?
    • Hvordan læser jeg bedst?
    • Hvilke fysiske rammer (f.eks. ude eller hjemme, alene eller med andre) fungerer bedst for mig, når jeg skal koncentrere mig?

    Se også vores vejledning om læseteknik og notatteknik.

  • +

    Hvordan arbejder du bedst?

    Frihed og fleksibilitet betyder, at du skal vælge, hvordan du bruger din tid. Du hjælper dig selv til dette ved at blive bevidst om din arbejdsform. Med arbejdsform – eller læringsstil - menes den måde, du lærer og arbejder bedst på. På det punkt er studerende meget forskellige, og du må forvente, at din arbejdsform ikke altid ligner dine medstuderendes. Desto mere grund er der til at blive bevidst om, hvad der skal til for, at du finder ind i den lærings- og studierytme, der passer dig.

    Læringsstil hænger sammen med personlighed. På nettet findes forskellige personlighedstest. Disse kan være meget interessante at tage. Men mest af alt handler det om, at du gør dig dine egne erfaringer og reflekterer over din studierytme. På nettet findes også test af læringsstile – de kan også hjælpe dig i retning af større indsigt i dig selv, men prøv dig frem på studiet i praksis.

  • +

    Frihed under ansvar

    Som studerende har du på mange måder stor frihed og fleksibilitet. Du er i et vist omfang selv ansvarlig for at planlægge din dag og står selv for at finde ud af, hvordan du vil opfylde universitetets faglige krav til dig.

    Har du brug for hjælp, kan dette skema bruges til at planlægge din uge:


     Få tid til det hele


    Den hverdag, du får på universitetet, vil derfor være meget præget af de valg, du træffer. Du vil blive mødt af forskellige former for undervisning, da de fleste studier byder på en blanding af forelæsninger, holdundervisning og undervisning i mindre hold. Derudover vil din hverdag som oftest bestå af læsning på egen hånd og af projektsamarbejde, hvor du mødes med og arbejder sammen med dine medstuderende. Noget undervisning er der muligvis krav om, at du deltager i, men oftest vil du selv skulle lære at styre din tid. Det stiller store krav til dig – om at du kan tage ansvar for din egen læring.

    Øvelsen "Prioritering af din tid og opgaver" kan hjælpe dig med at inddele de opgaver, du har planlagt for ugen, efter prioritet.

    Prioritering af dine opgaver

  • +

    Den optimale studierytme?

    Fast arbejdstidsrum

    For at undgå, at du hver dag skal forholde dig til planlægning af din tid, kan det være en fordel at have en fast, daglig arbejdstid fx fra 8.30-16.30. Sørg for at dette tidsrum - så vidt muligt - kun bilver brugt på studieaktiviteter. Hvis det ikke kan undgås, så vær bevidst om ”distraktionen” og bevidst om at komme tilbage til studierne igen. Arbejder du godt i din faste arbejdstid, vil du efterfølgende med god samvittighed kunne lave andre aktiviteter. Og husk at der selvfølgelig skal være plads til mange små pauser i løbet af din arbejdsdag.
     

    Fast arbejdsplads

    En fast arbejdsplads er også en fordel, for så slipper du for hver dag at skulle indrette dig og bruge energi på at finde dig til rette i nye omgivelser. For nogle er det en fordel at have et par faste arbejdssteder at veksle i mellem fx hjemme i lejligheden og læsesalen.
     

    Find frem til din personlige studierytme

    Den optimale studierytme er forskellig fra person til person. Men en optimal studierytme og gode studievaner vil være afgørende for resten af din studietid. Så gør dig selv den tjeneste som ny studerende at afprøve forskellige ”rytmer”. Mærk efter, hvad der fungerer og flytter dig fagligt og indret dig derefter. Brug et stykke tid i starten af semesteret på struktureret at afprøve forskellige rytmer, indtil du finder den rytme, der passer dig bedst. Du kan fx gøre brug af  en ugeoversigt:

    Få tid til det heleEn vigtig del af den optimale studierytme er også fritid. Det er i din fritid, mens du laver aktiviteter du holder af, at du lader dine batterier op. Dette er med til at forbedre din indlæring og koncentrationsevne når det gælder om at lære. Nóter hvad der giver dig energi i hverdagen med følegnde øvelse:

    Hvad giver dig energi i hverdagen?

  • +

    Dig i gruppen

    På de fleste af AAU’s uddannelser arbejdes med problembaseret læring. Og særligt i gruppearbejdet kan du have stor gavn af at kende dig selv, din rolle i gruppen og din arbejdsform.

    En gruppe fungere bedst, hvis alle roller er udfyldt. Brug nedenstående øvelse, baseret på Belbins teamroller, til at kigge nærmere på roller i den gruppe du er med i, måske kan I med fordel justere lidt på rollerne for at få endnu mere ud af jeres gruppearbejde.

    Teamroller - Belbins model
     

    Læs mere om gruppearbejde