AAU logo

Klagevejledning til studerende

  • +

    Inden du klager

    Det er ofte en god idé, at du - før du klager - drøfter eventuelle spørgsmål med din underviser, en studievejleder eller eventuelt med den, du overvejer at klage over. Det vil i mange tilfælde kunne fjerne misforståelser, og det er en mulighed for at få en nærmere forklaring på de forhold, du måtte være utilfreds med.

    Vejledningen herunder beskriver kort de mest almindelige typer af klager, hvem du skal indgive klagen til, og hvordan du klager.

  • +

    Hvad kan du klage over og til hvem?

    Hvem, du skal indgive en konkret klage til, afhænger normalt af:

    • Hvad du klager over
    • Hvilket hovedområde, du tilhører:
      Det Tekniske Fakultet for IT og Design (TECH)
      Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet (ENG)
      Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (SUND)
      Det Humanistiske Fakultet (HUM)
      Det Samfundsvidenskabelige Fakultet (SAMF)

    I nedenstående oversigt kan du se de hyppigst forekommende typer af klager og se, hvem du skal sende klagen til:

     

    Type af klager

                                        Klagen skal indgives til

    ENG, TECH, SUND

    HUM

    SAMF

    Eksamensklager (retlige spørgsmål, eksaminationsgrundlaget, prøveforløbet, bedømmelsen) Fakultetskontoret -
    senest 2 uger efter
    bedømmelsens
    offentliggørelse

    Fakultetskontoret -
    senest 2 uger efter
    bedømmelsens
    offentliggørelse

    Fakultetskontoret -
    senest 2 uger efter
    bedømmelsens
    offentliggørelse

    Klager over projektvejledning Studielederen

    Studielederen og sendes
    til studienævnet

    Studielederen og sendes til studienævnet

    Klager over undervisning Studielederen

    Studielederen og sendes
    til studienævnet

    Studielederen og sendes
    til studienævnet

    Klager over universitetets afgørelser (*)

    Hvis en klager ikke gives fuldt ud medhold, skal der gives klagevejledning, hvis afgørelsen er skriftlig, og det er muligt at klage. Det vil af klagevejledningen fremgå, hvem en evt. klage skal rettes til. Klage over meritafgørelser er særligt omtalt nedenfor.

    Universitetets endelige afgørelser kan indbringes for Styrelsen for Forskning og Uddannelse, når klagen vedrører retlige spørgsmål, dvs. hvis du mener, at gældende ret ikke er blevet overholdt i sagsbehandlingen (eksempelvis manglende høring, manglende klagevejledning eller anden manglende overholdelse af love, bekendtgørelser eller forvaltningsretlige bestemmelser).

    Meritanker

    En meritanke (meritafgørelse) er en afgørelse vedrørende faglige forhold. Du kan klage over meritafgørelsens faglige del til enten Kvalifikationsnævnet eller Meritankenævnet. Det vil fremgå af meritafgørelsens klagevejledning, hvillken instans du kan klage til. 

    Klager til Kvalifikationsnævnet skal indgives til dit Fakultets-kontor senest 4 uger efter, at du har modtaget meritafgørelsen. Klage til Meritankenævnet skal indgives til dit Fakultetskontor senest 2 uger efter, at du har modtaget meritafgørelsen. 

    Hvis du derimod ønsker at klage over retlige spørgsmål vedrørende en meritafgørelse, skal klagen indgives til dit Fakultetskontor senest 2 uger efter, at du har modtaget meritafgørelsen.

     * Dette gælder afgørelser vedrørende såvel klager som dispensationer og i forhold til såvel klager over formelle fejl, fx inhabilitet eller manglende overholdelse af tidsfrister som øvrige klager.

  • +

    Hvad skal du have med i en klage?

    Grundlæggende er der tre typer af oplysninger, som altid skal fremgå af en klage: HVEM, HVAD og HVORFOR.

    HVEM KLAGER

    Det er vigtigt, at det tydeligt fremgår, hvem klageren er. Ud over dit fulde navn skal du altid - af identifikations- og sikkerhedsmæssige hensyn - oplyse både CPR-nummer, uddannelse og semester samt fremsende klagen fra din studentermail, da al skriftlig korrespondance med universitetet skal foregå via denne.

    Hvis der er tale om en fælles klage, som flere studerende er med i, skal den være underskrevet af alle klagere. CPR-nummer og studentermail på alle klagere skal oplyses.

    HVAD KLAGES DER OVER

    Modtageren af din klage ved som udgangspunkt ikke, hvad du klager over. For at undgå tvivl, er det meget væsentligt, at du tydeligt præciserer denne oplysning. Eksempelvis bør det i eksamensklager tydeligt fremgå:

    • Hvilken prøve, der klages over
    • Hvad formålet med klagen er (klage over retlige spørgsmål, eksaminationsgrundlaget, prøveforløbet, bedømmelsen eller andet)
    • Hvornår prøven har været afholdt
    • Hvornår karakteren er blevet bekendtgjort (ved skriftlig eksamen)
    • Hvem der var eksaminator(er) og evt. censor

    Vær opmærksom på, at du skal lave en særskilt klage for hver klagetype. Det vil sige, at hvis du eksempelvis både vil klage over projektvejledning og eksamen, så skal du lave en klage over projektvejledningen og en klage over eksamen, da det er forskellige instanser, der behandler de to klagetyper.

    HVORFOR KLAGES DER

    Universitetet indhenter ofte udtalelser fra bl.a. bedømmere og studienævn i forbindelse med klagesager med henblik på at besvare klagepunkterne. For at sikre det bedst mulige grundlag for at træffe afgørelse i din klagesag er det vigtigt, at du begrunder din klage så konkret og uddybende som muligt og gerne med eksempler. I det omfang du mener, at der er begået retlige fejl, bør det ligeledes tydeligt fremgå af din klage.

  • +

    Frister

    Klager over afgørelser truffet af universitetet vil næsten altid have en klagefrist på 2 uger fra den dag, du har modtaget afgørelsen (på nær meritanker til Kvalifikationsnævnet, der har en klagefrist på 4 uger). Fristen for indsendelse af eksamensklager er 2 uger fra den dag, hvor bedømmelsen er blevet offentliggjort.

    Du kan få nærmere oplysninger om klagefrister i konkrete sager ved dit fakultetskontor.

  • +

    Vil du vide mere?

    Hvis du er i tvivl om dine muligheder eller rettigheder, så kontakt sekretæren på din uddannelse eller dit fakultetskontor:
     

    Det Tekniske, Det ingeniør- og Naturvidenskabelige og det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

    Aalborg Universitet
    Niels Jernes Vej 10
    9220 Aalborg Øst
    Tlf.: 9940 7383
    E-mail: tns-klager@aau.dk 



    Det Samfundsvidenskabelige og humanistiske Fakultet

    Aalborg Universitet
    Fibigerstræde 5
    9220 Aalborg Øst
    Tlf.: 9940 9608
    E-mail: humsamf-eksamensklager@adm.aau.dk