AAU logo
Uddannelse
Forskning
Samarbejde

Træn eksamensangsten væk

Kender du det, du bruger uger på at forberede dig til den kommende eksamen. Når eksamensdagen kommer, sidder du og stirrer på de to afventende personer, der netop har stillet et spørgsmål, som du ikke kan svare på - eller det kunne du faktisk for kort tid siden, men nu er det bare væk. Det er der faktisk en rationel grund til, og det bedste er, at du kan gøre noget ved det.

Lagt online: 10.01.2020

Når du befinder dig i en situation, hvor du bliver stærkt negativt påvirket, lagres det i din hukommelse. Når du på et senere tidspunkt udsættes for en lignende situation, kaldes tidligere negative oplevelser frem fra din hukommelse, og hjernen vil afgøre, hvordan du skal reagere i den nye situation.

Der findes groft sagt  3 centre i hjernen, som spiller særligt ind, når ”klappen går ned”:

  1. Frontal-lappen (også kaldet pandelappen), som primært styrer vores fornuft og rationale.
  2. Hippocampus, som primært styrer vores hukommelse.
  3. Amygdala, som primært styrer kroppens alarmberedskab og forsvarsmekanismer.

Er der tale om stærkt negative oplevelser, kan hjernen aktivere sit alarmberedskab (Amygdala) for at hjælpe dig med at håndtere en potentielt farlig situation. Det kan også ske i situationer, som egentlig ikke er farlige for dig, men som du har katastrofetanker omkring – fx eksamen.

Aktiveres Amygdala, gør hjernen kroppen klar til forsvar, og lukker midlertidigt ned for hjernefunktioner, som er mindre nødvendige til forsvar – fx frontallappen og hippocampus. Det vil altså sige, at både din fornuft, rationale, og hukommelse, der sættes ud af spil. Det er derfor du føler, at ”klappen går ned”.

3 måder du kan arbejde med din eksamensangst

  1. Arbejd med dine tanker om eksamen. Vær opmærksom på, når du får negative tanker om eksamen, afvis dem og prøv at erstatte dem med positive oplevelser, du tidligere har haft
  2. Lav noget, der giver ro og velvære. Det kan være alt fra meditation til træning, til en god kop te, kaffe, smoothie eller andet under din eksamensforberedelse. 
  3. Søg situationer i dagligdagen, der kan minde om eksamen. Med tiden vil situationen føles mere naturlig og ufarlig.  

Find flere gode råd til eksamensforberedelse på www.studieteknik.aau.dk. Her finder du også øvelsen, Skriv angsten væk, der videnskabeligt bevist er én af de bedste måder at håndtere eksamensangst på. 

Har du brug for at tale om din eksamensangst, er du også velkommen til at kontakte vores studie- og trivselsvejledere på www.studievejledning.aau.dk.