AAU logo

Master i Læreprocesser med specialisering i innovation og kreativt læringsdesign

KREA 1. semester - Enkeltmodul

Enkeltmodulet 'KREA 1. semester' på Master i Innovation og Kreativt Læringsdesign giver dig mulighed for at fordybe dig teoretisk og empirisk i aktuelle problemstillinger forbundet med udvikling af kreativ innovationskapacitet (herunder entreprenørskab) i professioner samt uddannelsessektoren bredt. Modulet vil give dig en indføring i de dele af læringsteorien og didaktikken, som har særlig relevans for entreprenørskab og kreativitetsudvikling.

ledige pladser

Der kan fortsat søges ind på enkeltmodulet, da der er ledige pladser til studiestart ultimo januar 2020.
Henvendelse til Aalborg Universitet - Efteruddannelse, telefon 9940 9420, efteruddannelse@aau.dk.

****

kreativitet, innovation og læring i uddannelsessystemer og professioner

Som enkeltmodulstuderende følger du undervisningen sammen med de studerende, der læser hele masteruddannelsen. Optagelsekravene er derfor de samme som til hele masteruddannelsen. Læs om hele Master i Innovation og Kreativt Læringsdesign.

Det er kun uddannelsens 1. semester, der kan følges som enkeltmodul.

 

Enkeltmodulet - 1. semester

Temarammen for 1. semester er kreativitet, innovation og læring i uddannelsessystemer og professioner. Formålet er, at den studerende opnår viden om læringsteoretiske og pædagogiske aspekter af teorier om kreativitet og innovation samt deres pædagogiske grundlag og konsekvenser.

Den studerende udvikler analytiske og metodiske forudsætninger for at igangsætte, gennemføre, forankre og evaluere læring, kreativitet og innovation på et pædagogisk grundlag i uddannelseskontekster og professionsfelter.

Temaerne på semesteret vil primært være læringsteori med fokus på pædagogik og didaktisk design, kreativitet og innovation, kreative og innovative processer, didaktisk kompetenceudvikling samt professionsudvikling.

Desuden er der undervisning i forskellige undersøgelsesmetoder og didaktiske metoder, herunder æstetiske, kunstintegrerende, håndværksinspirerede metoder, og du vil som studerende vil blive introduceret til det problemorienterede projektarbejde, aktionsforskningseksperimenter samt elektronisk lærings- og kompetenceportfolio som arbejdsform.
 

DER ARBEJDES MED SPØRGSMÅL SOM:

  • Hvordan udvikles innovation og handlekraft, og hvordan spiller kreativitet sammen med beslægtede fænomener som entreprenørskab og innovation?
  • Hvordan kan en underviser understøtte kreativitet i et lærings- og uddannelsesperspektiv?
  • Hvordan tematiseres emotionelle udfordringer forbundet med ”udviklingsstvang”?
  • Hvordan kan undervisning og udvikling i uddannelses og professionskontekster hente inspiration fra kunstens fagfelter i form af tilgange, arbejdsformer, metoder og læreprocesser?
     

PROBLEMBASERET LÆRING

Uddannelsens første semester afsluttes med et skriftligt, problemorienteret projektarbejde. Projektarbejdet følger Aalborg Universitets PBL-model (problem-baseret læring), hvor omdrejningspunktet er dine selvdefinerede temaer, problemstillinger og forskningsspørgsmål. Herigennem udforskes teoretiske og praktiske forståelser af læring, kreativitetsudvikling og innovation i specifikke uddannelses- og professionskontekster. Dette formidles gennem projekter, der danner grundlag for din læring på videnskabeligt og teoretisk funderet grundlag.
 

PÆDAGOGISK OG DIDAKTISK FOKUS

Hensigten med KREA er, at du udvikler teoretiske forståelser om læringsteori, innovationsprocesser og kreativitet som fænomen og begreb i uddannelse og undervisning. Disse forståelser udvikles med et pædagogisk og didaktisk fokus, hvor der inddrages viden og perspektiver fra det kunstneriske felt.

Design af kreativitets- og innovationsfremmende læringsmiljøer og kreativitetsfremmende metoder analyseres og udforskes under hensyntagen til forskellige kontekstuelle og institutionelle udviklingsbetingelser. Design forstås i denne sammenhæng på flere niveauer, så det ikke alene kan fungere som konkret opgaveløsning i forhold til kreativitets- og innovationsprocesser, men også som ledelsesmæssigt perspektiv på rammesætning og udvikling på et institutionelt niveau.


FAGLIGE SPØRGSMÅL

Lektor Julie Borup Jensen
Institut for Kultur og Læring
Tlf. 2750 6828 
E-mail: jbjen@hum.aau.dk
 

SPØRGSMÅL VEDR. ADGANGSKRAV OG DISPENSATION

Studienævnsformand Line Revsbæk
Institut for Kultur og Læring
E-mail: revsbaek@hum.aau.dk
Mobil: 2229 0198, Fastnet: 9940 3403


Studiesekretariat

Studiesekretær Merete Nielsen
Institut for Kultur og Læring
Tlf. 9940 7035
E-mail: mni@hum.aau.dk

Udbytte

Udbytte

På enkeltmodulet er der tre fag:

  • Læringsteori (5 ECTS)
  • Videnskabsteori og metode I (5 ECTS)
  • Organisatorisk læring (5 ECTS).

Der er en samlet eksamen for 'Læringsteori og Videnskabsteori og Metode 1', og en selvstændig eksamen for 'Organisatorisk Læring'.

 

LÆRINGSTEORI(5 ECTS)

Faget 'Læringsteori' omfatter begreber om og teorier om læring og læreprocesser af forskellig karakter og i forskellige kontekster. Teorier om læring er udviklet og anvendt indenfor en række humanistiske, samfundsvidenskabelige og tværfaglige videnskabsområder, og de omhandler mange forskellige arenaer for læring, herunder uddannelse og arbejdsliv. I faget arbejdes med at forstå læringsteoriers grundlag og systematik samt deres relation til praksis.

Videnskabsteori og metode I (5 ECTS)

Faget 'Videnskabsteori og metode I' sigter mod at give indsigt i og erfaring med forskningsmæssige arbejdsmåder og empiriske metoder i studiet af læring og læreproces. Formålet hermed er, at de studerende selv skal kunne designe og forestå empiriske studier af læring og læreproces, samt forholde sig kritisk og reflekteret til studier og forskningsresultater indenfor området.

Organisatorisk læring (5 ECTS)

Faget 'Organisatorisk læring' omhandler teorier om kvalificering og kompetenceudvikling. Der vil blive arbejdet med en række af de væsentligste teorier om læreprocesser i forskellige typer af organisationer, herunder læreprocessernes dynamik. Organisatorisk læring giver dig redskaber til at kunne forstå og analysere læreprocesser i organisationer på individuelt og organisatorisk plan.

Seminardatoer og øvrige udgifter

Seminardatoer og øvrige udgifter

FORÅR 2020

Som modullstuderende på KREA 1. semester skal du deltage på uddannelsens tre seminarer.

1. SEMESTER  (NYT HOLD 2020)

TID: Torsdage og fredage
STED: AAU, Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Ø

30. - 31. januar 2020
19. - 20. marts 2020
30. april - 1. maj 2020.

 

Hvad er et enkeltfag/modul?

Hvis du ikke har lyst til eller mulighed for at tage en hel uddannelse på deltid, kan du i stedet følge et enkelt fag eller modul fra de eksisterende deltidsuddannelser og fra de almindelige fuldtidsuddannelser (via tompladsordningen).

Fakta

1. semester af Master i Læreprocesser med specialisering i Innovation og kreativt læringsdesign

Varighed

  • Februar 2020 - juni 2020

Sted

  • Aalborg

ECTS

  • 15

Pris

  • 24.900 kr.

Ansøgningsfrist

  • Forlænget til d. 17. december 2019

Forbehold for fejl, ændringer og aflysning.