Digitale teknologier spiller en større og større rolle inden for mange samfundsmæssige domæner, og i flere domæner er digitale medier blevet definerende for deres udvikling. På dette modul sætter vi fokus på, hvilke betingelser, muligheder og udfordringer digitale teknologier opstiller inden for uddannelse og læring.
Modulet tager afsæt i en kobling mellem læringsteoretiske positioner og teknologiforståelser med henblik på en diskussion af de roller, teknologien kan spille i læreprocesser. Det rammesættende spørgsmål for modulet er hvordan digitale teknologier kan understøtte læring.
Modulet sætter specifikt fokus på:
- teknologiers unikke læringspotentialer og spørgsmålet om, hvordan de åbner for nye former for læring og uddannelse
- hvorledes forskellige digitale kommunikations- og samarbejdsformer kan forstås og håndteres i en læringskontekst.
Endvidere vil vi på modulet arbejde med/i forskellige udvalgte kommunikationsformer - såsom diskussionsfora, samskrivningsværktøjer, blogs, videokonference og grupperum.
Centrale spørgsmål for modulet:
- Hvordan kan digitale teknologier understøtte læring?
- Hvilke forskellige roller kan teknologien spille inden for uddannelse/læring?
- Hvad karakteriserer digitale kommunikationsformer?
- Hvilke (nye) undervisnings- og uddannelsesformer understøtter digitale teknologier?
Praktisk om modulet
Undervisere: Christian Dalsgaard (AU), Thomas Ryberg (AAU), Jørgen Lerche Nielsen (RUC)
Type: Kernemodul (5 ECTS point)
Hvordan ansøger jeg?
Hvis du er ny studerende på MIL, skal du søge om optagelse via ansøgningsportalen (STADS-DANS). Du finder både en login-vejledning og en ansøgningsvejledning her.
Hvis du har gennemført moduler på MIL før, skal du genindskrives for at følge et nyt modul. Det sker ved at udfylde et genindskrivningsskema og sende det til efteruddannelse@aau.dk.