AAU logo

Master i IKT og Læring (MIL)

MIL valgmodul F19: Computational thinking i et pædagogisk og didaktisk perspektiv

MIL valgmodul F19: Computational thinking i et pædagogisk og didaktisk perspektiv

Computational thinking er et begreb, der omfatter kompetencer, færdigheder og viden, der knytter sig til det at skabe og være problemløsende med teknologi (at kode eller programmere). Det er evnen til at kunne dekonstruere komplekse problemer og komme med løsningsforslag, som kan bearbejdes af både mennesker og computere. Computational thinking er et vidensdomæne, der relaterer sig til matematiske og naturfaglige problemstillinger såvel som til mere designorienterede, praktisk-musiske og sproglige kompetencer.

Modulet giver viden om og sprog knyttet til computational thinking. Igennem praktiske øvelser vil den studerende afprøve computational thinking som undersøgelsesform, udtryksform og problemhåndtering.

Denne viden, sprog og mindset er alt sammen i kontekst af pædagogiske og didaktiske problemstillinger. Igennem kurset udarbejder deltagerne produktioner, der kan støtte op omkring det videre arbejde med computational thinking i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning.

Modulet kræver ingen særlige forudsætninger for programmering.
Modulet er det første af tre valgmoduler, som MIL i 2019-20 udbyder inden for computational thinking.

 

Læs mere i den detaljerede modulbeskrivelse

 

Praktisk om modulet

Undervisere: Stine Ejsing-Duun, lektor (AAU), Benjamin Allsopp Brink, adjunkt, (AAU), Morten Misfeldt, professor, (AAU)
Type: Valgmodul (5 ECTS)

Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.

Hvis modulet ikke igangsættes på grund af for få ansøgninger, vil du blive tilbudt at følge et andet modul på uddannelsen.

 

Hvordan ansøger jeg?

Hvis du er ny studerende på MIL, skal du søge om optagelse via ansøgningsportalen (STADS-DANS). Se også login-vejledning og en ansøgningsvejledning.

Hvis du har gennemført moduler på MIL før, skal du genindskrives for at følge et nyt modul. Det sker ved at udfylde et genindskrivningsskema og sende det til efteruddannelse@aau.dk.

Seminardatoer og øvrige udgifter

Modulet løber fra d. 21. januar 2019 og afsluttes den 5. marts - i forløbet er der 1 face to face seminar:

1. seminar (introduktionsseminar) afvikles d. 24. januar på campus AAU-CPH i Sydhavnen, København.
 

Øvrige udgifter

Ud over deltagerbetalingen skal du påregne udgifter til litteratur, transport og evt. overnatning.

Hvad er et enkeltfag/modul?

Hvis du ikke har lyst til eller mulighed for at tage en hel uddannelse på deltid, kan du i stedet følge et enkelt fag eller modul fra de eksisterende deltidsuddannelser og fra de almindelige fuldtidsuddannelser (via tompladsordningen).

Fakta

Computational thinking i et pædagogisk og didaktisk perspektiv, valgmodul fra Master i IKT og Læring

Varighed

  • Januar 2019 - marts 2019

Sted

  • København, Roskilde og eksamen i Aalborg

ECTS

  • 5

Pris

  • 7.850 kr.

Ansøgningsfrist

  • 1. december 2018

Forbehold for fejl, ændring samt aflysning.