Vil du arbejde med brugerpraksisstudier og klædes på til at bruge dine undersøgelsesresultater til at udfærdige og implementere ikt-design?
På modulet introduceres begrebet brugerpraksis samt teorier og metoder til at analysere brugerpraksis i anvendelse af IKT systemer i læringssituationer, dette med henblik på at bruge denne viden om brugernes daglige anvendelse af IKT til at designe og redesigne IKT systemer til læring. Modulet består af tre overordnede emneområder: teori om brugerpraksis, teori og modeller for IKT designprocessen, samt metoder til undersøgelse af brugerpraksis.
Selve undervisningen på modulet består af en kombination af forelæsninger, øvelser og en case-opgave. Hensigten er at gøre dig i stand til at foretage brugerpraksisundersøgelser og omsætte undersøgelsesresultater til ikt-design.
Modulets aktiviteter planlægges med det formål, at du opnår viden om:
- Brugerpraksis, teoretiske og metodiske aspekter og problemstillinger i forbindelse med studier af praksis i brugen af ikt i dagligdagen: på arbejdspladser, i skoler, i sportsforeninger, i familien, etc.
- Ikt-design og implementering, teorier, modeller og processer for design udvikling og implementering af ikt
- Brugerundersøgelsesmetoder, viden til at vurdere undersøgelsesmetoder og planlægge undersøgelsesdesign for brugerpraksis-undersøgelser i forbindelse med ikt-design, herunder analysere og omsætte undersøgelsesresultater til design af ikt-systemer til læring
Praktisk om modulet
Underviser: Ann Bygholm (AAU) og Marianne Lykke (AAU)
Type: Valgmodul (5 ECTS)
NB: Udover et face-to-face-seminar vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.
Hvordan ansøger jeg?
Hvis du er ny studerende på MIL, skal du søge om optagelse via ansøgningsportalen (STADS-DANS). Se også login- og ansøgningsvejledning.
Hvis du har gennemført moduler på MIL før, skal du genindskrives for at følge et nyt modul. Det sker ved at udfylde et genindskrivningsskema og sende det til efteruddannelse@aau.dk.