AAU logo

Nye tendenser i markedskommunikation, branding og forbrugerkultur

Nye tendenser i markedskommunikation, branding og forbrugerkultur

På modulet arbejdes med aktuelle tendenser i marketing- og forbrugeradfærdsforskningen samt nye koncepter for strategisk markedskommunikation. Gennem både teoretisk, empirisk og case baseret litteratur bliver de studerende introduceret til nye marketingteoretiske tilgange, nye teorier om branding og brand management, ny forbrugerteori, nye medier og kanaler, strategiske koncepter samt discipliner inden for markedskommunikation, herunder branding og kvalitative/kulturelle/antropologiske forståelser af modtagere (f.eks. Cultural Branding, Consumer Culture Theory).

Der afholdes undervisning inden for følgende områder:

  • Nye marketingteoretiske tilgange
  • Nye teorier om branding
  • Nye forbrugerteorier
  • Nye markedskommunikative medier og kanaler
  • Nye strategiske koncepter

Modulets litteratur er digitalt tilgængeligt på moodle. Pensum er ca. 500 sider.


Undervisningens indhold

  • Blok 1: Introduktion – hvad er state of the art? Markedskommunikation og forbrugeradfærd; status og udfordringer.
  • Blok 2: Postmoderne reklameretorik og taktisk CSR - Narration, ironi, postmoderne reklameretorik og taktisk CSR.
  • Blok 3: This is NOT an ad: Influencers, AFP, WOM, blogs, brand communities, dialog, co-creation, gamification og native advertising.
  • Blok 4: Branding state of the art – Cultural branding strategier. Branding state of the art – Cultural branding strategier.
  • Blok 5: Regional (Nordic) branding, forbrugerkultur og mytemarkeder.

Eksamen

Modulet kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og deltagelse i øvelser.

Seminardatoer

Modulet forløber over 3 fremmøde seminardage.

Undervisningen foregår på Aalborg Universitet i København.

Se seminardatoer her.
 

ØVRIGE UDGIFTER

Udover deltagerbetalingen må påregnes udgifter til litteratur samt til forplejning og evt. transport og ophold under seminarer. Kaffe og te under seminarerne er dækket af deltagerbetalingen.

Fakta

Nye tendenser i markedskommunikation, branding og forbrugerkultur; valgmodul fra Kandidatuddannelsen i Kommunikation

Varighed

  • September 2020 - december 2020

Sted

  • København

ECTS

  • 5

Pris

Ansøgningsfrist

  • 1. juni 2020

Forbehold for fejl, ændringer samt aflysning.

Hjælp til ansøgning

Vi anbefaler, at du opretter dig som selvoprettet bruger i Ansøgningsportalen (se evt. loginvejledningen s. 2, som du finder i den hvide ansøgningsboks "Søg optagelse" ovenfor).

Når du har oprettet dig som bruger i Ansøgningsportalen og skal i gang med at oprette selve ansøgningen, gør du følgende, når du står i fanebladet ”Opret ansøgning”:

  • Institution: Aalborg Universitet
  • Uddannelsestype: Enkeltfag Hel på del fag/moduler
  • Klik på "Søg” knappen til højre (uden at udfylde andet).

Så får du vist en liste med de søgbare enkeltfag. Vælg det ønskede enkeltfag og færdiggør din ansøgning.