AAU logo

nyheder

Kan filosofisk undren fremme den kunstneriske nerve?

Lagt online: 12.04.2019

Forestil dig en jazzmusiker, der på det rytmiske musikkonservatorium vil træne en teknisk dygtig saxofonist-elev i improvisation. "Spil værdighed for mig!", beder jazzmusikeren den unge elev om, men resultatet er sørgeligt. Den unge elev spiller blot en kliché af følelsen og fænomenet værdighed. Så trækker jazzmusikeren vandresko på og inviterer hans elev på en "filosofisk vandretur" i skoven. Jazzmusikeren har lært at føre en sokratisk og undrende samtale. Her spørger han eleven hvad værdighed i grunden er, og hvor hun selv har oplevet det i eget liv. Via de sokratisk-drillende, undrende og muntre spørgsmål hjælper jazzmusikeren eleven til et mere autentisk og undrende forhold til fænomenet og følelsen værdighed. En uge efter mødes de. Denne gang spiller og improvisere den unge jazzmusikeren over fænomenet værdighed med overraskende kunstnerisk nerve.

Er der en forbindelse mellem filosofisk undren og kunstnerisk kvalitet?

Dette er bl.a. et tema, der på det nye Efter- og Videreuddannelseskursus i Dialog- og Kommunikationsfilosofi på Aalborg Universitet i efteråret 2019 vil blive diskuteret og uddybet.

 

www.undren.aau.dk