AAU logo
Uddannelse
Forskning
Samarbejde

Arkitektur og Design

PENTA LOCK - stop cykeltyveri

PENTA LOCK - stop cykeltyveri

"Penta Lock" er et afgangsprojekt fra Industrielt Design lavet af Emil Norup, Mathias Herseth Fischer og Thomas Martin Jessen fra Arkitektur og Design. Baggrunden for projektet er, at de har ønsket at fjerne motivet for at stjæle cykler og inkorporere et sikkerhedssystem. Det skal således integrere låsemekanismen i kranken og benytte eksisterende teknologier, som også bruges til eksempelvis kontaktløs betaling, så cyklen bliver ubrugelig i de forkerte hænder.

Nationalt bliver årligt 60.000 cykler meldt stjålet. De studerende fra gruppen har alle prøvet det, sågar fra universitets egen cykelparkering, og ved hvor frustrerende det er at lede efter sin cykel for endegyldigt at konstatere, at den er blevet stjålet.  


Visualisering af projektet

De nuværende løsninger forsøger at hindre et potentiel tyveri ved at besværliggøre ”flytningen” af den aflåste cykel. Denne tilgang er forældet eftersom organiseret kriminelle med ledningsfrit elektrisk værktøj afsikre disse låse på under et halvt minut.  

Visualisering af projektet

Penta Lock gør op med den traditionelle tilgang til en cykellås og bestræber sig efter at fjerne motivet for at stjæle cykler. Dette opnås ved at integrere låsemekanismen som en vital del i kranken, samt at benytte en række eksisterende teknologier/løsninger som blandt andet benyttes ved kontaktløs betaling, dørlåse m.m.  


Visualisering af projektet

Ved at have designet Penta Lock som et komplet sikkerhedssystem til fremtidens citybike, menes det at have skabt et løsningsforslag som gør det umuligt at;  

- afsikre, hvis ikke i besiddelse af nøgle *  

- udskifte låsemekanismen på en stjålen cykel  

* Hvis Penta Lock forsøges afsikret vha. for eksempel en vinkelsliber, vil skaderne på cyklen være af en grad så den i praksis vil være ubrugelig.  

Læs mere om projektet i denne artikel fra Aalborg Universitet: Ingeniøropfindelse skal gøre cykeltyve arbejdsløse

Prøv selv at læse Emil, Mathias og Thomas' projektbeskrivelser som PDF her (på dansk)

Studerende fortæller