ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverSamfundsfag

Samfundsfag - Utrygge tider: Høj inflation og Den Økonomiske og Monetære Union: Midlertidigt fænomen eller permanent problem?

Kort beskrivelse af aktiviteten: Ganske længe har den økonomiske virkelighed for de fleste lande været kendetegnet ved en lav og stabil inflation. I EU har vi således ØMU’en, der i flere årtier har fokuseret på netop at nå og fastholde dette mål (kravet om monetær konvergens og stabilitet). Men så kom Covid-19 pandemien og senere hen Ukraine krigen. Og pludselig begyndte inflationen bare at stige måned for måned.

Men hvorfor har vi inflation? Har vi økonomiske teorier, som kan forklare dette fænomen?

Og hvis inflation er (bliver) et problem, hvad kan vi så gøre for at bekæmpe denne?

Faglig relevans: Samfundsfag, økonomi.

Nøgleord: Inflations teorier, Phillips-kurvediagrammet, optimal pengepolitik & DK og ØMU’EN.

Forberedelse: Ingen.

Maks. antal personer:  50.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 2 timer.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk - Mogens Ove Madsen, lektor. Finn Olesen, professor. AAU Business School.