ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverØkonomi

Økonomi - Den aktuelle situation i den danske økonomi - Prognoser

Kort beskrivelse af aktiviteten: Ved udgangen af 2019 bliver den danske økonomi karakteriseret som en økonomi, der står godt rustet til at modstå de aktuelle risici, herunder en vis udenlandsk vækstafdæmpning. I løbet af vinteren og foråret 2020 spreder COVID-19 sig og det meste af verden rammes af nedlukninger i håbet om at inddæmme spredningen af virussen. Hvordan påvirker sådanne nedlukninger den økonomiske aktivitet, og hvad bør politikerne gøre i denne situation, for at undgå massearbejdsløshed?

Mindre end 2 år efter første nedlukning, rammes de europæiske økonomier igen af udefrakommende faktorer i form af situationen i Ukraine. Dette forplanter sig ligeledes til den danske økonomi, hvor kombinationen af stigende priser og renter, et presset arbejdsmarked og efterveerne efter COVID-19 placerer den danske økonomi i en situation, hvor fremtiden er meget usikker. Hvad siger prognoserne? og hvilken form for politik bør politikerne anvende?

Men hvorfor har vi inflation? Har vi økonomiske teorier, som kan forklare dette fænomen?

Og hvis inflation er (bliver) et problem, hvad kan vi så gøre for at bekæmpe denne?

Faglig relevans: Samfundsfag, økonomi.

Nøgleord: Økonomiske kriser, økonomisk politik og stabiliseringspolitik

Forberedelse: Man skal have en generel introduktion til den aktuelle situation i Danmark.

Maks. antal personer: Aftales med kontaktperson.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 90 minutter.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk - Mikael Randrup Byrialsen, lektor, AAU Business School.