ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverMatematik

Matematik - Måling af kræfter som funktion af angrebsvinkel på vingeprofil I vindtunnel

Kort beskrivelse af aktiviteten: Et Clark y-14 vingeprofil placeres i en åben vindtunnel og kræfterne på vingeprofilet måles ved forskellige angrebsvinkler. Dermed kan fx stall undersøges og visualiseres med røg. Endeligt kan besøget indeholde en generel rundvisning i laboratorierne på energiteknik sammen med vores decentrale studievejleder.

thumbnail

SRP-dag på AAU Energi

SRP-dag på AAU Energi

Faglig relevans: Aktiviteten falder primært inden for fysik, men der er elementer af matematik.

Nøgleord: Aerodynamik, kræfter på vingeprofil, lift og drag koefficienter, vektorregning og trigonometri.

Forberedelse: Manual til vindtunnel kan sendes på forhånd og relevant lærebog lånes om nødvendigt.

Tidspunkter for besøget: Der afholdes to SRP-dage i foråret 2024: den 6. marts og den 18. marts.

Besøgets varighed: En halv dag.

Mødested: Besøget afholdes på campus i Aalborg. Konkret mødested aftales med kontaktperson.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Henrik Sørensen, AAU Energi.

Evt. detaljeret beskrivelse / Bilag: Figurerne viser vindtunnellen og vingeprofilet placeret i testsektionen på vindtunnellen.

Det vil være en af ovenstående kontaktpersoner, der assisterer eleven/eleverne i forsøgene. Der vil være mulighed for at købe mad i AAU kantinen, men der kan også med fordel medbringes madpakke.

thumbnail

AAU Laboratorie - Energi