ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverKemi

Kemi - Bio-aktivitet måling af marine planteekstrakter (Esbjerg)

Kort beskrivelse af aktiviteten: På AAU-Energiteknologi arbejder vi med at udtrække bioaktive plantestoffer fra salturter og tang. Disse plantestoffer er stærke antioxidanter og antimikrobielle stoffer. I dette projekt vælges en plante eller tang hvor der laves et udtræk – eller der kan arbejdes med en af vores planteekstrakter. På disse ekstrakter måles antioxidant kapaciteten ved at sammenligne med C-vitamin (DPPH radical scavenging and ABTS radical scavenging - Trolox equivalent test) og den antimikrobielle aktivitet måles ved at sætte en disk med ekstraktet på en agar plade og pode med en bakteriekultur (Kirby-Bauer disc diffusion method). Resultatet kan sammenlignes med litteratur eller vores resultater for andre planter. Der kan også være mulighed for at producere sin egen antioxidant creme ud fra ekstraktet.

Faglig relevans: Kemi, Bioteknologi, Mikrobiologi

Nøgleord: Fermentering

Forberedelse: individuelt

Tidspunkter for besøget: I SRP/SOP perioden og aftales med kontaktperson

Maks. antal personer: 2 - 3

Besøgets varighed: 1 – 2 dage

Mødested: AAU campus Esbjerg. Aftales med kontaktperson

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk, Tanmay Chaturvedi, AAU Energi

Evt. detaljeret beskrivelse / Bilag: Vi anbefaler et forudgående møde med læreren/vejlederen og kontaktpersonerne,  hvor vi aftaler nærmere. Der vil blive uddelt en øvelsesvejledning og der vil være tekniker hjælp under hele øvelsen.
Vi har kantine på universitetet, og der vil være adgang til internet så der kan arbejdes med projektet i eventuelle pauser

thumbnail

AAU Laboratorie - Energi