ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverFysik

Fysik - Statik og styrkelære - bøjning af vinger, computer baseret multifysik simulering, differentialligninger (Esbjerg)

Kort beskrivelse af aktiviteten: Computerbaserede beregninger bliver brugt i stigende grad til at opbygge digitale tvillinger. Disse modeller kan påføres virtuelle fysiske påvirkninger fx kranlast på stålbjælke eller vindlast på et vindue for at undersøge holdbarheden. Til det kræves kendskab til materiale egenskaber såsom stivhed, styrke og elastiske egenskaber som findes vha. forsøg og sammenlignes med en digital tvilling.

Faglig relevans: Matematik og fysik, samfundsvidenskab

Nøgleord: Avanceret matematisk/fysisk analyse – bøjningsforsøg med forskellige materiale til bestemmelse af stivhed

Forberedelse: Individuelt

Tidspunkter for besøget: I SRP/SOP perioden og aftales med kontaktperson

Maks. antal personer: 4 - 6

Besøgets varighed: 1 – 2 dage

Mødested: AAU campus Esbjerg. Aftales med kontaktperson

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk Anders Kristensen, AAU Energi

Evt. detaljeret beskrivelse / Bilag: Den studerende medbringer selv en computer og eventuelle forsøgsemner/-materialer. Vi hjælper med installation af software samt introducere grundlæggende funktioner for den studerende.
Vi anbefaler et forudgående møde med læreren/vejlederen og kontaktpersonerne, hvor vi aftaler nærmere om f.eks. om software og computer krav.
Vi har kantine, stillezoner og et bibliotek på universitetet, og der vil være adgang til internet så der kan arbejdes med projektet på Campus.

thumbnail

AAU Laboratorie - Energi