ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverFysik

Fysik - Optisk interferens og refleksion fra overflader

Kort beskrivelse af aktiviteten: Dette SRP-oplæg giver dig mulighed for at arbejde med interferens af lys. Du får en introduktion til lys som elektromagnetiske bølger og hvordan lys reflekteres fra overflader. Lys og dets refleksion og brydning i grænseflader indgår overalt i de teknologiske produkter vi omgiver os med. Ud over optiske komponenter som linser, skærme i computere og telefoner og belysning er store dele af vores internet baseret på optiske komponenter med optiske egenskaber tilpasset deres funktion. Det er derfor vigtigt 1) at kunne designe refleksionsegenskaber teoretisk, 2) at kunne fremstille de designede overflader og 3) at kunne verificere designet gennem målinger. Dette oplæg til SPR-opgave tager dig gennem alle 3 elementer ved anvendelser af refleksioner af lys.

Teori om forsøget kan sende ved efterspørgsel.

Karakter af besøgets indhold: En del af fysiks SRP-dag. En AAU-forsker vil hjælpe med eksperiment, dataopsamling og modellering

Faglig relevans: Fysik

Nøgleord: Laserlys, interferens, computersimulering af refleksion, tynde film

Forventet niveau: 3.g

Forberedelse: Noter om teori og eksperimenter kan tilsendes

Udbytte:På AAU’s SRP-dage kan du (1) udføre eksperimentet, (2) få måledata med hjem og (3) høre et foredrag om teorien på gymnasieniveau.

Tidspunkter for besøget: Dette forsøg er en del af fysiks SRP-dag den 5. marts 2024

Mødested: Skjernvej 4A, 9220 Aalborg

Kontaktperson:gymnasieportalen@adm.aau.dk Prof. Thomas Garm Pedersen , Institut for Materialer og Produktion

thumbnail