ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierHjælp til gymnasieopgaverBiologi

Biologi - Kjeldahl-n analyse af proteinbarer og andre madvarer på flow injection analyzer (FIA) (Esbjerg)

Kort beskrivelse af aktiviteten: Reklamering med højt proteinindhold er en ofte anvendt strategi til at øge salget af snacks, som eks. proteinbarer og andre madvarer henvendt til unge mennesker og andre, der søger/dyrker en sund livstil. Kjeldahl-analyse af kvælstofindholdet kan bruges som et estimat af proteinindholdet og kan således bruges i en undersøgelser af om eksempelvis varedeklarationer m.m. er retvisende.

Faglig relevans: Kemi og fysik, sundhed og ernæring (biologi)

Nøgleord: Avanceret kemisk/fysisk analyse – FIA, Kjeldahl-N, proteinbarer

Forberedelse: Individuelt

Tidspunkter for besøget: I SRP/SOP-perioden og aftales med kontaktperson.

Tilbuddet udbydes efter først til mølle-princippet, og der er et begrænset antal pladser.

Hvis man ønsker at lave forsøget i perioden januar-marts, anbefales det derfor man kontakter os allerede i november og senest den 20. december.

Maks. antal personer: 2 - 3

Besøgets varighed: 2 dage

Mødested: AAU campus Esbjerg. Aftales med kontaktperson

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk Dorte Spangsmark og Linda B Madsen, Institut for Kemi og Biovidenskab

Evt. detaljeret beskrivelse / Bilag: Bestemmelsen foregår over 2 dage. På dag 1 foretages destruktion af (den tørrede) madvare og evt. fremstilling af standarder og kalibrering af FIA. På dag 2 måles Kjeldahl-N kvantitativt på FIA.
Vi anbefaler et forudgående møde med læreren/vejlederen og kontaktpersonerne, hvor vi aftaler nærmere om hvilke madvarer, det drejer sig om, og om kalibreringen skal være en del af øvelsen, eller om vi udfører denne del i forvejen.
Der udleveres en vejledning/applikation til øvelsen, og der vil være teknikerhjælp under hele øvelsen.
Vi har en kantine på universitetet, og der vil være adgang til internet, så der kan arbejdes med projektet i eventuelle pauser.

thumbnail

AAU Laboratorie - Kemi og Biovidenskab