Innovation - Hydrogeler og deres anvendelse i bioteknologi

Kort beskrivelse af aktiviteten: Hydrogeler er et stof, der består af 90-95% vand og resten er polymer. Hydrogeler finder bred anvendelse inden for medicinalindustrien, bioteknologi og teknologi generelt. Når det kommer til vandabsorberende stoffer, så er tørrede hydrogel matrixer også kendt som supersorber. Disse materialer kan opsuge mange gange mere end deres egen vægt. De bliver anvendt i fx vandkugler til planter i en vase, fordi så bliver de fyldt op med vand og langsomt afgiver vandet til planten igen. Derudover er de begyndt at blive brugt i agrikulturer i tørre områder, hvor hydrogelen bliver plantet ud i jorden sammen med planterne og afgiver langsomt vandet til rødderne. Derved formindsker man, at vandet enten bare løber væk eller fordamper før en plante kan bruge den.

I dag er hydrogeler også blevet meget interessant til celle scaffolds for at dyrke nyt cellevæv. Der former man hydrogel med enten en 3D printer eller bare ved at lave en tynd film af hydrogel sammen med cellerne indeni og dyrker cellerne derinde.

Som et eksempel for en celle, der bliver fanget indeni et hydrogel. I dette forløb brugt tørgær som vores cellemodel. Gær bliver blandet sammen med alginate som er et naturligt materiale, der danner en hydrogel, når den kommer i kontakt med CaCl2. Efter inkapsulering af gærcellerne kan man undersøge deres omsætning af glukose og følge udviklingen af CO2 for at undersøge om gærvecellerne er i live.

Faglig relevans:   Fysik, Kemi, Bioteknologi, Teknikfag, Innovation

Nøgleord: Hydrogeler, gærceller vækst og karakterisering

Forberedelse: Gærceller, alginate (naturligt polymer)

Tidspunkter for besøget: Kan aftales med kontaktperson

Maks. antal personer: 3

Besøgets varighed: en halv dag op til to eftermiddage

Mødested: Aftales med kontaktperson

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk Peter Fojan, Institut for Materialer og Produktion

Se vores laboratorier på Fysik-uddannelsen i rundvisningsfilmene nedenfor.

thumbnail

AAU Laboratorie - Materialer og Produktion