Gæsteforelæsning

Tesla Coil - er trådløs strøm muligt?

AAU Energi

Beskrivelse af aktiviteten: I dette oplæg præsenteres Tesla Coil’en og dens virkemåde. Begreber som ”transformer” og ”resonans” vil blive gennemgået for at kunne forklare Tesla Coil’ens virkemåde. Yderligere perspektiveres der til røgrensningsteknologien ”Electrostatic percipitators” (ESP), som er en elektrisk røgrensningsteknologi, hvor Tesla Coil’en bruges som spændingskilde.

Karakter af besøgets indhold: Der startes med et oplæg på ca. 30 minutter. Efterfølgende vil eleverne regne en opgave, hvor der skal undersøges en række perimeter for en Tesla Coil ved brug af programmet Falstad (gratis og online kredsløbsprogram). Til sidst laves en opsamling, hvor opgaven gennemgås, og eleverne får mulighed for at stille spørgsmål, både faglig relevante, men også til livet og hverdagen som universitetsstuderende.

Oplæg (30 minutter)
Opgaveregning (20 minutter)
Opsamling (10 minutter)

Faglig relevans: Besøget er relevant for elever, som har haft undervisning i enten fysik, matematik eller teknikfag med fokus på elektricitet.

Nøgleord: Energi, Tesla Coil, elektricitet, spænding.

Forventet niveau: 3.g med Matematik A og mindst Fysik B.

Forberedelse og praktiske forhold: Eleverne skal medbringe PC eller lommeregner samt noget at skrive på.

Udbytte: Kendskab til begreberne: E-felter, transformer og resonans, samt indblik i projektarbejde på AAU, og hvad matematik/fysik kan bruges til i det videre uddannelsesforløb.

Maks. antal personer: En klasse med maks. 30 elever.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: Ca. 60 minutter.

Mødested: Det respektive gymnasium.

Forelæsere: Energistuderende David Lyck.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Maria Hald Friis, AAU Energi. Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

Detaljeret beskrivelse / Bilag: Se evt. video for en dybere beskrivelse og demonstration af hvad kontrolteori kan

thumbnail

Energi-oplæg: Tesla Coil'en