ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierGæsteforelæsningerMatematik

Gæsteforelæsning

Termisk lagring af fremtidens vedvarende energi

AAU Energi

Beskrivelse af aktiviteten: Vedvarende energiteknologier, som vindmøller og solceller, brager frem verden over. Der er dog ét spørgsmål, mange stadig stiller sig: Hvad gør vi, når solen ikke skinner, og vinden ikke blæser? I dette oplæg vil det blive præsenteret, hvordan energi kan opbevares i termiske energilagre, i form af varme, og dermed senere udnyttes, når der er mest brug for den.

Karakter af besøgets indhold: Teknologien og teorien bag opbevaring af energi i termiske energilagre vil blive gennemgået med fokus på energibalance, systemintegration samt varmeoverførsel mellem et fast stof og en fluid. Ydermere vil der blive stillet en case, hvor eleverne får tildelt opgaver, som omhandler, hvordan et termisk lager kan inddrages i et system samt hvilken effekt, der kan forventes fra det præsenterede energilager. Til sidst vil der være en opsamling, hvor eleverne kan stille spørgsmål til emnet samt til, hvordan det er at være studerende på Aalborg Universitet.

Oplæg (40 minutter)
Opgaveregning (20 minutter)
Opsamling (15 minutter)

(Kan varieres efter behov)

Faglig relevans: Besøget vil være relevant for elever med undervisning i fysik, matematik, teknologi og teknikfag på de gymnasiale uddannelser.

Nøgleord: Termisk energilagring, Danmarks energisystem, varmeoverførsel, matematik og fysik.

Forventet niveau: 2. og 3.g med Matematik A og mindst Fysik B.

Forberedelse og praktiske forhold: Ingen forberedelse. Kendskab til energi og effekt vil være en fordel. Eleverne skal medbringe PC eller lommeregner samt noget at skrive på.

Udbytte: Eleverne vil få kendskab til en ny og spændende energiteknologi, der har potentiale til at blive en del af Danmarks fremtidige energisystem. De vil få en forståelse for teorien bag varmeoverførslen, der forekommer i et termisk varmelager samt for, hvor stor effekt et givent system kan forventes at yde.

Maks antal personer: 30 elever.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 1,5 time.

Mødested: Det respektive gymnasium.

Forelæsere: Energistuderende Victor Hvass Mølbak.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Maria Hald Friis, AAU Energi.  - Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

Detaljeret beskrivelse / Bilag: Se evt. video for en dybere beskrivelse og demonstration af, hvad termiske varmelagre kan.

thumbnail

Energi-oplæg: Termisk lagring af fremtidens vedvarende energi