Gæsteforelæsning

Styr fremtidens maskiner med matematik

AAU Energi

Beskrivelse af aktiviteten: Verden står overfor en teknologisk revolution! Selvkørende biler, vindmøller, robotarme og droner. Maskiner er i dag mere selvkørende end nogensinde før, men hvordan kan man rent faktisk styre disse maskiner og få dem til at gøre, som man gerne vil have på en hurtig og effektiv måde? Her kommer kontrolteori ind i billedet. Kontrolteori er en kategori indenfor matematikken, som i samspil med fysik-baserede modeller bruges til at forudsige og styre alverdens teknologi. Kontrolteori er et spændende felt, og forelæsningen giver eleverne mulighed for at anvende teori indenfor matematikken og fysikken i praksis.

Karakter af besøgets indhold: Der startes med et oplæg på 30 minutter efterfulgt af gruppeopgaveregning, hvor eleverne selv skal bruge den viden, de får fra oplægget, til at designe en simpel styremetode til en opstilling, som vi har på instituttet. Derefter er der rundvisning i instituttets værksteder og laboratorier efterfulgt af demonstration i det store laboratorie, hvor vi bruger elevernes resultater fra opgaveregningen. Både under og efter rundvisningen og demonstrationen vil der være mulighed for, at eleverne kan stille spørgsmål til andre fagligt relevante emner samt livet som studerende, hvis det har interesse.

Oplæg samt opgaveregning (40-60 min.)
Rundvisning samt demonstration (30-40 min.)
Spørgsmål (10 min.)

Faglig relevans: Besøget er relevant for elever, som har haft undervisning i enten fysik, matematik, teknologi, teknikfag eller innovation på de gymnasiale uddannelser, eller elever som har lært om integralregning, differentialregning og kraftdiagrammer.

Nøgleord: Differentialregning, integralregning, teknologi, kraftdiagrammer.

Forventet niveau: 3.g

Forberedelse og praktiske forhold: Eleverne skal medbringe PC eller lommeregner samt noget at skrive på.

Udbytte: Eleverne får indsigt i, hvordan matematikken og fysikken, som de lærer om på de gymnasiale uddannelser, kan bruges på en spændende og pragmatisk måde til at løse fremtidige og seriøse udfordringer.

Maks. antal personer: 30 elever.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: Max. 2 timer.

Mødested: Det respektive gymnasium.

Forelæsere: Energistuderende Nicolai Toft Vester og Emil Stevn Pedersen.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Maria Hald Friis, AAU Energi. Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

Detaljeret beskrivelse / Bilag: Se evt. video for en dybere beskrivelse og demonstration af hvad kontrolteori kan

thumbnail

Oplæg omkring styring af fremtidens maskiner med matematik