Teknologi - Design af søjler til bygninger og broer

Kort beskrivelse af aktiviteten: Søjler er et helt særligt bygningselement, der ofte indgår som et afgørende bærende element i bygninger og broer. Hvad har betydning og hvordan regner vi på søjler.

Karakter af besøgets indhold: Foredrag, eksperimenter, rundvisning eller kombinationer heraf – mulighed for særaftaler / tilpasset aktivitet

Faglig relevans: Fysik, Matematik, Teknologi, Teknikfag, Innovation

Nøgleord: Byggeri, søjler, innovation.

Forventet niveau: 1.g, 2.g.. A, B-niveau

Forberedelse: Bærende konstruktioner 1, kapitel 12, Polyteknisk forlag.

Udbytte: Forståelse for byggeri med søjler.

Maks. antal personer: 12 – 18.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson

Besøgets varighed: Halv dag, efterfølgende kan fortsættes med besvarelse af opgave.

Mødested: Aalborg Universitet, Institut for Byggeri, By og Miljø, Thomas Manns Vej 23, 9220 Aalborg Øst

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk Dario Parig, Institut for Byggeri, By og Miljø

Detaljeret beskrivelse / Bilag: Søjler kendes som et væsentligt element i rigtig mange byggerier. Hvad har betydning for dimensioneringen af søjler – hvor høje og slanke kan de være?

Praktiske forhold: Elever skal medbringe PC. Ved heldagsarrangement medbringes madpakke m.v.