ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUTeknikfag/Teknologi

Teknologi - Al, Machinelearning og Datascience - Hvad er det? Illustration med tre håndgribelige metoder

Kort beskrivelse af aktiviteten: AI og datascience dækker over en række metoder til automatisk (ved hjælp af computere) at trække information ud fra data

Karakter af besøgets indhold: Foredrag og eksperimenter

Faglig relevans: Matematik, Teknologi.

Nøgleord: Tag et konkret eksempel: Vi måler en række egenskaber på nogle patienter og ud fra disse målinger vil vi lave metoder (algoritmer) der kan afgøre om en patient har en bestemt sygdom eller ej. Metoder vi vil se på inkluderer K-means clustering, klassifikationstræer og Rosenblatts perceptronalgoritme.

Forventet niveau: 3.g Matematik A-niveau.

Forberedelse: Medbring computer med strømforsyning og med et regnearksprogram installeret, papir og spidset blyant.

Udbytte: Eleverne er velkomne til at tage data og udleverede excelprogrammer med sig hjem til videre selvstændige studier.

Maks. antal personer: 60 (under forudsætning af, at vi kan få et så stort lokale)

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson

Besøgets varighed: 2-4 timer (afhængig af hvor meget tid, der skal være til øvelser – kan aftales).

Mødested: Aftales med kontaktperson

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Søren Højsgaard, Institut for Matematiske Fag