ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUMatematik

Matematik - Modellering af DNA-profiler baseret på slægtsmarkører anvendt i retsgenetik

Kort beskrivelse af aktiviteten: DNA slægtsmarkører anvendt i retsgenetik er baseret på Y-kromosomet (faderslægten) eller mitokondriet (moderslægten). I retsgenetik har man brug for at vide noget om, hvor hyppig en DNA-profil baseret på slægtsmarkører er i en befolkning. Dette indgår i udregningen af den såkaldte bevismæssige vægt. I dette foredrag beskrives den bevismæssige vægt og specielt fokuseres på DNA-profiler baseret på slægtsmarkører. Populationsgenetik i form af Wright-Fisher populationsmodellen og mutationsmodeller vil også blive diskuteret.

Karakter af besøgets indhold: Foredrag

Faglig relevans: Matematik, evt. matematik/biologi

Nøgleord: Populationsgenetik, Wright-Fisher populationsmodel, simulationer

Forventet niveau: 3.g A-niveau i matematik

Forberedelse: Intet

Udbytte: Introduktion til populationsgenetik og brugen af DNA-profiler i retsgenetik

Maks. antal personer: 60 (under forudsætning af at passende lokale er ledigt)

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: Foredraget vil vare ca. 2 timer.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Mikkel Meyer Andersen, Institut for Matematiske Fag